[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 329-334 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر مداخله آموزشی بر استفاده از منابع کتابخانه‌ای در دانشجویان تازه وارد
آرام تیرگر1، موسی یمین‌فیروز 2
1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
2- گروه آموزش عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، yaminfirooz@gmail.com
چکیده:   (2057 مشاهده)

اهداف: بررسی وضعیت استفاده از منابع در کتابخانه‌ها گویای ضعف آشنایی و نقصان مهارت دانشجویان در بهره‌مندی از منابع است. طبق نتایج برخی تحقیقات، اجرای برنامه‌های آموزشی در این زمینه، به‌طور موثری موجب بهبود توانایی آنان در استفاده از منابع می‌شود. هدف این مطالعه، بررسی اثر مداخله آموزشی بر استفاده از منابع کتابخانه‌ای در دانشجویان تازه‌وارد بود.

ابزار و روش‌ها: این مطالعه مقطعی در میان 200 نفر از دانشجویان رشته‌های پزشکی، مامایی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل، ورودی سال 1392 در نیم‌سال اول سال تحصیلی 93-1392 به اجرا درآمد. دانشجویان براساس سابقه شرکت در کارگاه آشنایی با کتابخانه در آغاز ورود به دانشگاه، به دو گروه مورد (136 نفر) و شاهد (64 نفر) تقسیم شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از فرمی محقق‌ساخته استفاده شد و تعداد امانت کتاب طی یک سال و همچنین تعداد روزهای تاخیر در استرداد کتاب به‌عنوان شاخصی برای بررسی عملکرد دانشجویان در نظر گرفته شد. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 18 و با استفاده از آزمون‌های مجذور کای و T مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: از 4865 مورد امانت کتاب، به‌طور متوسط 2/22±0/26 کتاب توسط دانشجویان آموزش‌دیده (گروه مورد) و 8/18±9/17 کتاب توسط دانشجویان گروه شاهد امانت گرفته شد (05/0p<). از نظر تاخیر در استرداد کتاب‌ها نیز گروه مورد با میانگین تاخیر 7/171±2/151 روز در مقایسه با میانگین 5/136±0/122 روز نسبت به گروه شاهد از تاخیر بیشتری برخوردار بود (05/0p<).

نتیجه‌گیری: اجرای دوره آموزشی آشنایی با کتابخانه در زمان ورود دانشجویان به دانشگاه، با اثرات مثبت و معنی‌داری در استفاده از منابع علمی همراه است.

واژه‌های کلیدی: دانشجویان، مطالعات مداخله‌ای، کتابخانه‌های پزشکی
متن کامل [PDF 416 kb]   (499 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (399 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۶
فهرست منابع
1. Rezvani MR, Eslami A. A Survey on information needs of the students of Geography College of Tehran University and the role of the library to supply them. Epistemol. 2012;5(17):33-7. [Persian] [Homepage]
2. Pourtaheri N, Hesam S, Fathi A. Studying the Effect of Components of Organizational Culture on Knowledge Management in Afzalipuor Educational Treatment Hospitals of Kerman: 2012. Toloo-e-Behdasht. 2015;14(1):43-53. [Persian] [Homepage]
3. Mortazavi M, Moniriyan F. The effect of knowledge management on organizational creativity (case study: Telecommunication company of Hamedan). Dev Evol Manag. 2015;1394(20):27-38. [Persian] [Homepage]
4. Robiati M, Ziaee N, Ehtesham H. Survey of the knowledge and use of the library\\\'s information section among users of the central library of Birjand University of Medical Sciences. J Birjand Univ Med Sci. 2012;19(1):106-13. [Persian] [Homepage]
5. Ershad Sarabi R, Eslaminejad T, Shafi’an H, Ravangard Z, Ziyaeddini M, Khajouei M. Need of designing medical information technology course in undergraduate medical education; residents’ view. Q Educ Strateg Med Sci. 2014;6(4):189-93. [Persian] [File]
6. Nasirpour Z, Horri A. A Study on the internet information seeking behavior of the postgraduate students of Shahid Beheshti University. J Acad Lib Inf Res. 2005;38(42):1-40. [Persian]
7. Javadinia S. Barriers to scholarship research activities in medical universities. Iran J Med Educ. 2013;13(6):535-7. [Persian] [Homepage]
8. Ghazavi M, Salajgheh M. Medical graduate basic sciences students of kerman university attitudes toward medical librarians services in searching and retrieval information. J Health Biomed Inf. 2015;1(2):104-12. [Homepage]
9. Aslani Malayeri M, Esmaeili M, Farzan A. Awareness rate of graduate medical students with Medical Indexes and Abstracts. Res Med Sci J. 1998;3(2):98-103. [Persian]
10. Hannigan GG, Bartold SP, Browne BA, Fulton S, Henry BJ, Malcom P, et al. Computers and medical information: An elective for fourth-year medical students. Med Ref Serv Q. 1996;15(4):81-8. [PubMed]
11. Zuckerman IH, Weiss SR, McNally D, Layne B, Mullins CD, Wang J. Impact of an educational intervention for secondary prevention of myocardial infarction on Medicaid drug use and cost. Am J Manag Care. 2004;10(7 Pt 2):493-500. [PubMed]
12. Devor M, Renvall M. An educational intervention to support caregivers of elders with dementia. Am J Alzheimers Dis Other Demen. 2008;23(3):233-41. [PubMed]
13. Aslani M, Bateni MR, Hoseini M. Comparison of effects face to face and indirect education on Awareness of medical students about the medical reference sources (pathophysiology section). Res Med Sci J. 1998;3(1):8-11. [Persian]
14. Pourmomeny A, Aslani Malayeri M. A comparative study of students information about libraries in three Schools of Nursing, Rehabilitation and Health in 1998. Iran J Med Educ. 2001;1(3):16-20. [Persian] [Homepage]
15. Tirgar A, Yaminfirooz M. Effect of education on informational literacy of university newcomers. Educ Strateg Med Sci. 2013;6(3):171-5. [Persian] [Homepage]
16. Tafreshi Sh, Derogar Kalkhoran S. A survey on acquaintance of students about libraries of Islamic Azad University of Karaj. Epistemol. 2009;2(5):33-44.[Persian] [Homepage]
17. Soria KM, Fransen J, Nackerud Sh. Library use and undergraduate student outcomes: New evidence for students\\\' retention and academic success. Libr Acad. 2013;13(2):147-64. [Homepage]
18. Kot FCh, Jones J. The impact of library resource utilization on undergraduate students\\\' academic performance: A propensity score matching design. Univ Libr Fac. 2014;112:1-45. [Homepage]
19. Rebekah Wong ShH, Webb TD. Uncovering meaningful correlation between student academic performance and library material Usage. Coll Res Libr. 2011;72(4):361-70. [Homepage]
20. Robinson AM, Schlegl K. Student bibliographies improve when professors provide enforceable guidelines for citations. Libr Acad. 2004;4(2):275-90. [Homepage]
21. Sodbakhsh L, Nikkar M. The impact of information literacy skills on students\\\' information seeking behavior. N Stud Libr Inf Org. 2005;63(3):53-8. [Persian]
22. Hasanzadeh R, Asadi MH. The impact of information literacy training on students\\\' academic performance. Educ Res J. 2007;3(11):1-18. [Persian]
23. Ashrafi-rizi H, Sadat Sajad M, Rahmani S, Bahrami S, Papi A. The effective factors on library anxiety of students in Isfahan University of Medical Sciences and Shiraz University of Medical Sciences. J Educ Health Promot. 2014; 3: 92. [PubMed]
24. Abusin KA, Zainab AN. Exploring library anxiety among Sudanese university students. Mal J Libr Inf Sci. 2010;15(1):55-81. [Homepage]
25. Ghasemi Y, Ghaisarian E. Social capital between boys and girls with emphasis on girls social capital. Ilam Culture. 2013;14(2):1-21. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tirgar A, Yaminfirooz M. Effect of Educational Intervention on Resource Usage in University Newcomers . Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (5) :329-334
URL: http://edcbmj.ir/article-1-880-fa.html

تیرگر آرام، یمین‌فیروز موسی. تاثیر مداخله آموزشی بر استفاده از منابع کتابخانه‌ای در دانشجویان تازه وارد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (5) :329-334

URL: http://edcbmj.ir/article-1-880-fa.html



دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638