[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 317-322 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه وضع موجود و مطلوب اخلاق حرفه‌ای تدریس در اعضای هیات علمی؛ دانشگاه سیستان و بلوچستان
حسین جناآبادی1، ناصر ناستی‌زایی 2
1- گروه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران ، n_nastie1354@ped.usb.ac.ir
چکیده:   (3336 مشاهده)

اهداف: یکی از مهم‌ترین ابعاد تضمین‌کننده سلامت در فرآیند یاددهی- یادگیری در نظام حرفه‌ای آموزش عالی، بحث اخلاق و مولفه‌های اخلاقی است. در این میان اساتید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نیازمند پرداختن به اصول اخلاقی در حوزه حرفه و رسالت خود هستند که رعایت اخلاق حرفه‌ای تدریس یکی از آن موارد است. هدف این مطالعه، مقایسه وضع موجود و مطلوب کیفیت اخلاق حرفه‌ای تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان از دیدگاه دانشجویان بود.

ابزار و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی در اردیبهشت 1394، 318 نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان که در نیمه دوم سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند، به‌شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه اخلاق حرفه‌ای تدریس بود. داده‌ها با استفاده از آزمون T گروه‌های هم‌بسته و با کمک نرم‌افزار آماری SPSS 21 مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: میانگین نمرات وضعیت موجود کیفیت اخلاق حرفه‌ای تدریس و تمامی مولفه‌های آن با وضعیت مطلوب تفاوت معنی‌داری داشت (01/0p<). بین دیدگاه دانشجویان در زمینه کیفیت مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای تدریس اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان براساس جنسیت، رشته و مقطع تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0p>).

نتیجه‌گیری: اخلاق حرفه‌ای تدریس اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان کمی بالاتر از حد متوسط ارزیابی می‌شود، اما بین وضعیت موجود اخلاق حرفه‌ای تدریس اساتید با وضعیت مطلوب آن فاصله وجود دارد. 

واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، تدریس، اعضای هیات علمی، دانشجویان، تحصیلات تکمیلی
متن کامل [PDF 445 kb]   (1098 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2020 مشاهده)  
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
پرسشنامه [PDF 428 KB]  (234 دریافت)
فهرست منابع
1. Aminbeidokhti AK, Mardani E. Relationship between mental health and professional ethics among nursing staff. Q J Med Ethic. 2015;9(31):49-73.[Persian] [Homepage]
2. Amrahi A, Soltanzadeh V, Esm Hosseini GhR. Teaching ethics of faculty members situation from the viewpoints of nursing students. Educ Strateg Med Sci. 2014;7(4):235-40. [Persian] [Homepage]
3. Hasanzade Samrin T, Hasanzade MS, Shiri Chelkasari E. Investigating and explaining relationship between work ethic and counterproductive behavior at social security organization in Guilan province. Res Manag Org Res. 2014;4(16):89-107. [Persian] [Homepage]
4. Farmahini Farahani M, Behnam Jam L. Ethics components in education of faculty members of Shahed University. Ethic Sci Tech. 2012;7(1):48-57. [Persian] [Homepage]
5. Eweje G, Brunton M. Ethical perceptions of business students in a New Zealand University: Do gender, age and work experience matter?. Bus Ethic. 2010;19(1):95-111. [Homepage]
6. Arasteh H, Jahed H. Observing ethics in universities and higher education centers: An alternative for improving behaviors. Neshae Elm. 2011;1(2):32-40.[Persian] [File]
7. Mobashery M, Khosravi Sh, Deris F, Taheri Z, Taji F, Mardanpour E. Characteristics of a good teacher in terms of students of health school in Shahrekord University of Medical Sciences. Res Med Educ. 2011;3(2):1-8. [Persian] [Homepage]
8. Peyman H, Zarian A, Sadeghifar J, Alizadeh M, Yaghubi M, Yamani N, et al. Characteristics of a capable university teacher from the students\\\\\\\' point of view. Iran J Med Educ. 2011;10(5):1131-9. [Persian] [Homepage]
9. Azizi N. Professional ethics in higher education: A reflection on strategy of improvement of ethical standards in university education. Strategy Cult. 2011;2(8):173-201. [Persian] [Homepage]
10. Perri DF, Callanan GA, Rotenberry PF, Oehlers PF. Education and training in ethical decision making: comparing context and orientation. Educ Train. 2009;51(1):70-83. [DOI]
11. Imanipour M. Ethical principles in education. Iran J Med Ethics Hist Med. 2012;5(6):27-41. [Persian] [Homepage]
12. Kazempour Z, Ashrafi Rizi H, Taheri B. The attention rate of librarians in Isfahan University of Medical Sciences and Isfahan University to professional ethics based on ethical codes of ranian University librarians. Health Inf Manag. 2012;8(6):795-806. [Persian] [Homepage]
13. Nemati MA, Mohseni HS. Ethics in higher education, components, requirements and strategies. J Ethic High Educ. 2010;(63):9-46. [Persian]
14. Morris L, Wood G. A model of organizational ethics education. Eur Bus Rev. 2011;23(3):274-86. [DOI]
15. Rotgans JI, Schmidt HG. The role of teachers in facilitating situational interest in an active-learning classroom. Teach Teach Educ. 2011;27(1):37-42. [Science Direct]
16. Talebzadeh Shoshtari L, Pourshafaie H. Attributions of Successful Professors in Promoting Academic Motivation in Birjand University Students. J Res Plan High Educ. 2011;17(2):81-97. [Persian] [Homepage]
17. Mirmohammadi Meybodi S, Mazlumi SS, Sharifpur Z, Shahbazi H, Mohammadlu A. The characteristics of effective teaching based on viewpoints of shahid Sadoqi University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2013;5(9):52-62. [Persian] [Homepage]
18. Sarchami R, Hosseini M. Students view points about priorities in teacher evaluation. Tehran: 5th National Congress on Medical Education; 2002. [Persian] [Homepage]
19. Zohoori A, Eslaminejad T. Teacher’s effective teaching criteria as viewed by the students of Kerman University of Medical Sciences. J Med Educ. 2004;4(2):65-70. [Homepage]
20. Motallebifard A, Navehebrahim A, Mohsenzadeh F. Recognizing professional and ethical indicators in University teaching from the perspectives of postgraduate students: A qualitative approach. Ethic Sci Thech. 2012;6(4):9-16. [Persian] [Homepage]
21. Sobhani Nejad M, Najafi H, Jafari Harandi R, Farmahini Farahani M. Teaching Professional Ethics Components from the Viewpoint of Students; Qom University of Medical Sciences. Educ Strateg Med Sci. 2015;7(6):399-403. [Persian] [Homepage]
22. Elnemr MA. Professionalism in medical education. Yemen J Med Sci. 2010;4:25-8. [File]
23. Soltanzadeh V, Amrahi A, Esm Hosseini GhR. Situation of the professional ethics standards of faculty members in the viewpoint of Nursing students. Educ Strateg Med Sci. 2014;7(1):19-23. [Persian] [Homepage]
24. Pourezzat AA, Gholipour A, Heydari E, Nadirkhanlou S, Saeidinejad M. Antecedents and Outcomes of Non-Academic Behaviors Among University Professors. Iran J Ethic Sci Tech. 2012;7(2):1-14. [Persian] [File]
25. Aghakahni N, Sharif F, Sharifnia H, Hekmatafshar M, Beheshtipour N, Jamaiy Moghadam N, et al. Survey of Nursing students’ views regarding professors’ adherence to professional ethics in Shiraz University of Medical Sciences. Educ Ethics Nurs. 2013;2(3):27-41. [Persian] [Homepage]
26. Mirtaheri L, Jamali A, Arasteh H. Studying the basic components of professional ethics among faculty members and comparing with the ideal status. J Train [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code
نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط m.mitra.m.n@chmail.ir در تاریخ ۱۳۹۵/۷/۱۹
باسلام بسیار سپاس از مقاله ی جالبتون عالی بود . چگونه می توانم به این پرسشنامه دسترسی پیدا کنم ؟(پرسشنامه سبحانی نژاد و همکاران)
نظر ارسال شده توسط m.mitra.m.n@chmail.ir در تاریخ ۱۳۹۵/۷/۲۳
بسیار مقاله جالب و خوبی بود ممنونیم.


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jenaabadi H, Nastiezaie N. Comparing the Current and Desired State of Teaching Professional Ethics among Faculty Members; University of Sistan and Baluchestan. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (5) :317-322
URL: http://edcbmj.ir/article-1-894-fa.html

جناآبادی حسین، ناستی‌زایی ناصر. مقایسه وضع موجود و مطلوب اخلاق حرفه‌ای تدریس در اعضای هیات علمی؛ دانشگاه سیستان و بلوچستان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (5) :317-322

URL: http://edcbmj.ir/article-1-894-fa.html



دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764