[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1389 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 182-179 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری
یدا. . سیاوش وهابی 1، عباس عبادی ، رمضان رحمانی ، عباس تولائی ، علیرضا خاتونی ، سیدداود تدریسی ، علی طیبی ، مرتضی خاقانی زاده ، اسماعیل حیدرانلو
1- ، ysvahabi@bmsu.ac.ir
چکیده:   (22512 مشاهده)

  اهداف: پرستاری، حرفه‌ای کاربردی است و آموزش بالینی اساس برنامه آموزش را تشکیل می‌دهد. آموزش بالینی به لحاظ اهمیت قلب آموزش حرفه‌ای شناخته می‌شود. این پژوهش به‌منظور تعیین وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری انجام شد.

  روش­ها: این پژوهش توصیفی- مقطعی در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران در سال 1387 انجام شد. مطالعه به روش سرشماری با گروه نمونه‌ای شامل 59 دانشجوی پرستاری و 21 مربی پرستاری به انجام رسید. داده‌ها به‌وسیله پرسش‌نامه 6قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و 5 حیطه مرتبط با وضعیت آموزش بالینی (اهداف و برنامه آموزشی، برخورد مربی با دانشجو در محیط بالین، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی) جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری T مستقل، ANOVA و من- ‌ویتنی انجام شد.

  یافته­ها: 9/52% واحدهای پژوهش وضعیت آموزش بالینی را در حد خوب و 7/45% در حد متوسط و 4/1% در حد ضعیف ارزیابی نمودند. به نظر 1/55% دانشجویان، وضعیت آموزش بالینی در حد متوسط، از نظر 85/42% در حد خوب و از نظر 04/2% در حد ضعیف بود. در مقابل، 19/76% مربیان این وضعیت را در حد خوب و 81/23% در حد متوسط ارزیابی نمودند. آزمون آماری من‌- ویتنی تفاوت دیدگاه دو گروه را معنی‌دار نشان داد (01/0>p). بین دیدگاه دانشجویان و مربیان در خصوص وضعیت آموزش بالینی در حیطه‌های اهداف و برنامه آموزش، مربی و نظارت و ارزشیابی تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0>p).

نتیجه­گیری: بین دیدگاه مربیان و دانشجویان در زمینه وضعیت آموزش بالینی پرستاری تفاوت وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، آموزش بالینی، دانشجویان پرستاری، مربیان پرستاری
متن کامل [PDF 251 kb]   (6292 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1389/6/11 | انتشار: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siavash Vahabi Y., Ebadi A., Rahmani R., Tavallaei A., Khatouni A. R., Tadrisi S. D., et al . Comparison of the status of clinical education in the views of nursing educators and students. Educ Strategy Med Sci 2011; 3 (4) :179-182
URL: http://edcbmj.ir/article-1-90-fa.html

سیاوش وهابی یدا...، عبادی عباس، رحمانی رمضان، تولائی عباس، خاتونی علیرضا، تدریسی سیدداود، و همکاران.. مقایسه وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (4) :179-182

URL: http://edcbmj.ir/article-1-90-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645