[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 269-274 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مهارت‌های تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان فوریت پزشکی
معصومه اطاقی
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، otaghi-m@medilam.ac.ir
چکیده:   (2775 مشاهده)

اهداف: خودتنظیمی جنبه مهم یادگیری دانشجو در عملکرد دانشگاهی است. دانشجویانی که مهارت‌های لازم را برای پیشرفت تحصیلی ندارند، نیاز به رویکردهای آموزشی دارند تا بصیرت لازم را برای یادگیری خودتنظیم به‌دست آورند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت‌های تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مقطع کاردانی فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: این مطالعه مداخله‌ای با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بدون گروه کنترل، بخشی از یک مطالعه بزرگ‌تر اقدام‌پژوهی برای هدایت و اجرای یک فرآیند آموزشی بود. مداخله شامل برگزاری دو کارگاه آموزشی سه‌ساعته مهارت‌های تحصیلی ده‌گانه به‌فاصله زمانی یک ماه برای 23 دانشجوی مقطع کاردانی فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام طی دومین ترم تحصیلی آنان در سال 1393 بود. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه خودساخته 10عبارتی بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون T زوجی در نرم‌افزار SPSS 21 انجام شد.

یافته‌ها: میانگین نمره کلی مهارت‌های تحصیلی بعد از مداخله افزایش یافت (009/0=p). از ده مهارت مربوطه، تفاوت میانگین نمرات در قبل و بعد از مداخله، فقط در مهارت‌های برنامه‌ریزی تحصیلی (025/0=p)، استفاده از روش‌های تقویت حافظه (045/0=p) و تکنیک‌های صحیح مطالعه (031/0=p) معنی‌دار بود. مداخله آموزشی بر میزان پیشرفت تحصیلی (معدل) دانشجویان نیز تاثیر داشت (001/0=p).

نتیجه‌گیری:اجرای کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های تحصیلی بر کاربرد این مهارت‌ها توسط دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان موثر است. 

واژه‌های کلیدی: مهارت‌های تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، یادگیری خودتنظیم
متن کامل [PDF 417 kb]   (828 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1654 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
فهرست منابع
1. Derakhshan Horeh Kh. Self-regulated learning. Educ Tech. 2010;2(26):27-9. [Persian] [File]
2. Winne PH. Bootstrapping learner\\\'s self-regulated learning. Psychol Test Assess Model. 2010;52(4):472-90. [File]
3. Wolters CA. Regulation of motivation: Evaluating an underemphasized aspect of self-regulated learning. Educ Psychol. 2003;38(4):189-205. [Homepage]
4. Sadeghi Z, Mohtashami R. Role of meta-cognition in learning process. Iran Q Educ Strategy. 2011;3(4):143-8. [Persian] [File]
5. Zimmerman BJ. Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educ Psychol. 1990;25(1):3-17. [Homepage]
6. Soltani Arabshahi SK, Naeimi L. Assessment of the current situation of - self-directed learning skills in medical students. Razi J Med Sci. 2013;20(113):10-9. [Persian] [Homepage]
7. Loret De Mola Garay JE. [Estilos y estrategias de aprendizaje en el rendimiento académico de los estudiantes de la universidad peruana “los andes” de huancayo – perù]. Rev Learn Style. 2011;8(8):1-40. [Spanish] [File]
8. Broadbent J, Poon WL. Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review. Internet High Educ. 2015;27:1-13. [Science Direct]
9. Tejedor-Tejedor FJ, Gonzalez Salvador G, Garcia Senoral MM. [Estrategias atencionales Y rendimiento academico en estudiantes de secundaria]. Rev Latinoamde Psicol. 2008;40(1):123-32. [Spanish] [Homepage]
10. Khadivzadeh T, Saif AA, Valae N. The relationship of students’ study strategies with their personal characteristics and academic background. Iran J Med Educ. 2004;4(2):53-61. [Persian] [Homepage]
11. Valizadeh L, Fathi Azar E, Zamanzadeh V. The relationship between learning characteristics and academic achievement in nursing and midwifery students. Iran J Med Educ. 2008;7(2):443-50. [Persian] [Homepage]
12. Changizi Ashtiyani S, Shamsi M. Assessment of influencing factors of educational decline and presenting suitable solutions from the students viewpoints of Arak University of Medical Sciences. Res Med Educ. 2010;12:24-34. [Persian] [File]
13. Karimi M, Farahbahksh K. Relationship between affective self-regulation and study skills with educational performance of students of Isfahan University of Medical Science. I Iran J Med Educ. 2012;11(9):1149-61. [Persian] [Homepage]
14. Badeleeh Shamooshaki MT, Hosseini SA, Charkazi A, Jafari SY, Bakhsha B. The relationship between students’ study skills and academic achievement. Iran J Med Educ. 2013;13(1):66-71. [Persian] [Homepage]
15. Dehghani GH, Soltanalgharaei Kh. Relationship of study skills and exam preparation method in master students. Educ Strategy Med Sci. 2014;7(1):51-6. [Persian] [Homepage]
16. Babaei Shirvani Z, Faramarzi M, Naderi H, Fakhri S. Relationship between studying and learning strategies and academic performances in medical sciences students. Educ Strategy Med Sci. 2015;8(3):165-70. [Persian] [Homepage]
17. Donker AS, de Boer H, Kostons D, Dignath van EwiJk CC, van der Werfa MPC. Effectiveness of learning strategy instruction on academic performance: A metaanalysis. Educ Res Rev. 2014;11:1-26. [Science Direct]
18. Robbins ST, Lauver K, Le H, Davis D, Longley R. Do psychosocial and study skill factors predict college outcomes? A meta-analysis. Psychol Bull. 2004;130(2):261-88. [NLM]
19. Vrugt A, Oort FJ. Metacognition, achievement goals, study strategies and academic achievement: pathways to achievement. Metacog Learn. 2008;30:123-46. [Homepage]
20. Badeleh MT, Hesam M, Charkazi A, Asghari SZ, Khorsha H. Study skills in nursing and midwifery students of Golesatn University of Medical Sciences. J Res Dev Nurs Midwifery. 2012;9(1):34-40. [Persian] [Homepage]
21. Torabi M, Haghani J, Mosavi E. Assessment of the habits and study skills in the dental students. Strides Dev Med Educ. 2014;11(2):244-50. [Persian] [File]
22. Rouhani A, Akbar M, Mamavi T. Evaluation of study skills among student of Mashhad Dental School in academic year 2008-2009. Teb Tazkieh. 2009;19(4):63-73.[Persian] [Homepage]
23. Abolghasemi M, Mirali Rostami O. Assessment of influencing factors of academic achievement of students in Tehran University of Engineering to present a model of predicting their academic achievement. Iran J Engin Educ. 2001;15(58):67-84. [Persian]
24. Noohi S, Hosseini M, Rokhsarizadeh H, Saburi A , Alishiri Gh. Progress motivation among Baqiyatallah University of Medical Sciences students and its relationship with academic achievement. J Mil Med. 2012;14(3):200-4. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Otaghi M. Effect of Teaching Academic Skills on Academic Achievement in Medical Emergency Students . Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (5) :269-274
URL: http://edcbmj.ir/article-1-915-fa.html

اطاقی معصومه. تاثیر آموزش مهارت‌های تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان فوریت پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (5) :269-274

URL: http://edcbmj.ir/article-1-915-fa.html



دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3701