[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 280-275 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر نرم‌افزار طراحی‌شده به شیوه نقشه مفهومی رایانه‌ای در محیط تلفن همراه بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری
نیر سلمانی*1 ، خدیجه دهقانی2 ، طاهره سلیمی2 ، ایمانه باقری3
1- گروه اطفال، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، n.salmani@sbmu.ac.ir
2- گروه اطفال، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
3- گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، تلفن همراه، یادگیری، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 457 kb]   (2367 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (13876 مشاهده)
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
متن کامل:   (2012 مشاهده)

مقدمه

در عصر حاضر که حجم و سرعت تحولات و دگرگونی‌های آن در تمام قرون و اعصار بشر بی‌سابقه است، یکی از نیازهای جدی تعلیم و تربیت شکل‌دادن به تحولات و نوآوری‌های آموزشی به‌ویژه در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است [1]. به‌عبارتی دیگر، روش‌های سنتی تدریس و پرکردن ذهن فراگیران از حجم وسیعی از اطلاعات، دیگر جوابگوی نیازهای تربیتی نسل حاضر نیست [2] و برای شرایط گوناگون انعطاف‌پذیری نداشته و نمی‌تواند به‌اندازه کافی ایجاد انگیزه نماید [3] و اطلاعات مورد نیاز دانشجویان را به‌سرعت در اختیار آنان قرار نمی‌دهد. علی‌رغم این موضوع متاسفانه امروزه روش‌های سنتی تدریس در دانشگاه‌ها به‌طور رایج دانش نظری را فراهم می‌کند، اما دانشجویان را برای مواجهه با چالش‌های واقعی آماده نمی‌کند. دانشجویان با حجم وسیعی از اطلاعات مواجه شده و در زمینه تجزیه و تحلیل اطلاعات، سازمان‌دهی اطلاعات، تفکر انتقادی و یادگیری عمیق توانمند نمی‌شوند [4]. برنامه درسی آموزش پرستاری نیز از این قاعده مستثنی نیست و مدرسان پرستاری، آگاهی متوسطی از روش‌های نوین تدریس دارند که موجب عدم استفاده آنها از روش‌های پیشرفته می‌شود [5]. به این صورت که تمایل زیادی به استفاده از شیوه‌های سنتی وجود دارد و در نتیجه آن، فراگیران فقط یاد می‌گیرند یا وانمود می‌کنند که آنچه معلم تدریس کرده را یاد گرفته‌اند، در صورتی که باید از ساختاری استفاده کرد که بتوانند بهتر یاد بگیرند و بیاموزند که چگونه یاد بگیرند [6]. بنابراین آموزش پرستاری برای حفظ روند رو به رشد خود، باید مرزهای زمانی و مکانی را بشکافد و به سمت نوآوری‌ها، توسعه و استفاده از روش‌های نوین تدریس و یادگیری پیش رود. تحقیقاتی هم که در زمینه نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به روش‌های نوین تدریس انجام شده است حاکی از آن است که دانشجویان پرستاری علاقه زیادی به شیوه‌های فعال تدریس دارند و آن را به شیوه‌های سنتی ترجیح می‌دهند [7]. بنابراین ضروری به‌نظر می‌رسد که آموزش دانشجویان پرستاری به روش‌های نوین آموزشی و یادگیری معنی‌دار انجام شود [8]. همچنین مدرسان پرستاری برای جلوگیری از یادگیری سطحی دانشجویان، افزایش مهارت تفکر انتقادی، حل مساله و حفظ دانش باید از روش‌های نوین تدریس استفاده کنند [9، 10].

یکی از راهبردهای آموزشی نوین که نقش مهمی در این زمینه دارد، روش نقشه مفهومی است [11]. نقشه‌کشی مفهومی یک استراتژی تدریس نوین است که می‌تواند آموزش، یادگیری باکیفیت و تفکر انتقادی را ارتقا ببخشد [12]. اساس نقشه مفهومی تئوری یادگیری معنی‌دار و استفاده‌کردن از ایده‌های نو از مفاهیم است [13]. در این طرح دانش قبلی فراگیران فاکتور مهمی برای یادگیری است، زیرا دانش جدید باید با دانش قبلی ادغام شود تا یادگیری معنی‌دار اتفاق بیفتد [14] و به یادگیرندگان کمک می‌کند با کمک مشاهده تصاویر درباره موضوع مورد نظر کمتر دچار سردرگمی شوند [15]. استفاده از نقشه‌کشی مفهومی به‌روش کامپیوتری امروزه مورد استقبال قرار گرفته و نگرش فراگیران به نقشه‌کشی مفهومی کامپیوتری نسبت به نقشه‌کشی مفهومی مداد- کاغذی مثبت‌تر است [16]. نقشه‌کشی مفهومی به‌شیوه کامپیوتری زیرمجموعه‌ای از آموزش الکترونیک محسوب می‌شود که امروزه مورد توجه ویژه قرار گرفته است [17].

در همین راستا یکی از ابزارهای آموزش الکترونیک که در سال‌های اخیر توسعه چشمگیر یافته است، استفاده از تلفن همراه است [18]. این وسیله ارتباطی توانسته است شیوه سنتی آموزش حضوری را تغییر داده و از آموزش، تعریف تازه‌ای ارایه نماید. همچنین از لحاظ زمانی و مکانی زمینه یادگیری فراگیران را در منزل، محل کار و مسافرت هموار کرده [19] و به‌دلیل سیاربودن، استفاده از آن کاربرد بسیاری در میان دانشجویان دارد [20]. اما در آموزش پرستاری مرور مطالعات حاکی از آن است که استفاده از تلفن همراه هنوز به‌طور محدودی مورد توجه مدرسان پرستاری بوده است. در حالی که مطالعات حاکی از رضایت اکثریت دانشجویان استفاده‌کننده از نرم‌افزار فرآیند پرستاری در محیط تلفن همراه بوده و این شیوه توانسته است به افزایش آگاهی و مهارت دانشجویان در استفاده از فرآیند پرستاری منتهی شود [21].

لذا با تمرکز بر خلاء موجود در زمینه به‌کارگیری تلفن همراه در آموزش پرستاری از یک سو و از سوی دیگر با توجه به اثربخشی نقشه مفهومی در یادگیری دانشجویان، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر کاربرد نرم‌افزار طراحی‌شده به‌شیوه نقشه مفهومی رایانه‌ای در محیط تلفن همراه بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری انجام شد.

مواد و روش‌ها

در این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، دانشجویان ترم 5 پرستاری نیم‌سال اول سال تحصیلی 95-1394 دانشکده پرستاری میبد (30 نفر) به‌عنوان گروه آزمون و دانشجویان دانشکده پرستاری شهید صدوقی یزد (30 نفر) به‌عنوان گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. در واقع برای پیشگیری از تماس نمونه‌های دو گروه با یکدیگر و ایجاد حداقل تورش در مطالعه، نمونه‌های دو گروه از دو دانشکده مختلف وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی شهر یزد انتخاب شدند.

در ابتدا در واحد درسی کودک بیمار، کلیه بیماری‌های مطرح‌شده در بخش نوزادان پرخطر، بین مدرسان گروه کودکان (با توجه به سابقه تدریس اساتید در مباحث مربوطه) تقسیم شد. سپس مدرسان اقدام به مطالعه مباحث نموده و مطالب مهم مربوط به بیماری در زمینه‌های پاتوفیزیولوژی، تظاهرات بالینی، ارزش‌یابی تشخیصی، تدابیر درمانی، تدابیر پرستاری، پیش‌آگهی، پیشگیری و طرح ترخیص را به‌صورت گزاره‌هایی خلاصه‌نویسی کردند و با استفاده از نرم‌افزار نمایش اسلاید برای هر کدام از عناوین ذکرشده (پاتوفیزیولوژی، تظاهرات بالینی و غیره) نقشه مفهومی طراحی شد. در طراحی نقشه‌ها سعی بر آن شد که در داخل هر یک از اشکال کمترین حجم از عبارات و تا حد ممکن صرفاً از کلمات استفاده شود که به‌خاطرسپاری را سهل‌تر نماید و بین اشکال، خطوط جهت‌دار و ارتباط‌دهنده‌ای قرار داده شد تا به‌وسیله گزاره‌هایی ارتباط بین دو شکل به خواننده تفهیم شود و به ایجاد یادگیری معنی‌دار کمک نماید. در مرحله بعد، نرم‌افزار تهیه‌شده توسط اعضای گروه مورد بازبینی قرار گرفت و خطاهای احتمالی موجود بررسی، شناسایی و برطرف شد تا برای ارایه تایید شود.

قبل از شروع آموزش، برای جمع‌آوری داده‌ها، از یک آزمون چند‌گزینه‌ای محقق‌ساخته استفاده شد که میزان یادگیری دانشجویان را مورد سنجش قرار می‌داد. این آزمون شامل 40 سئوال چهارگزینه‌ای بود که 20 سئوال آن در حیطه دانش و 20 سئوال در حیطه درک، کاربرد و تحلیل (یادگیری معنی‌دار) بود. همچنین بازه نمره‌دهی آزمون بین صفر تا 40 بود. درجه دشواری سئوالات 5/0 بوده و روایی آزمون از طریق روایی محتوی سنجیده شد. به این ترتیب که آزمون به 10 نفر از اعضای هیات علمی که سابقه تدریس در درس کودکان رشته پرستاری را داشتند، ارسال شده و براساس نظرات آنها، تغییرات لازم در سئوالات آزمون اعمال شد. به‌منظور تعیین پایایی، آزمون روی 10 دانشجو انجام شد و آنان به سئوالات آزمون پاسخ دادند. سپس با استفاده از روش کودر ریچاردسون 21، پایایی محاسبه شد که این ضریب برای سئوالات مربوط به دانش 75/0 و برای سئوالات قسمت یادگیری 78/0 بود. قابل ذکر است که این 10 دانشجو جزء گروه شاهد و آزمون قرار نگرفتند. در ابتدا زمانی که دانشجویان گروه شاهد و آزمون در کلاس درس حاضر شدند، مدرس یک پیش‌آزمون را برگزار نمود و بعد از آن، مداخله طی 4 هفته اول ترم (هر هفته یک کلاس به‌مدت 3 ساعت) انجام شد. به این صورت که در هر جلسه، تدریس محتوی با نقشه‌های مفهومی رایانه‌ای تهیه‌شده صورت می‌گرفت و مدرس در پایان هر جلسه تدریس، نقشه‌های مفهومی رایانه‌ای را فقط برای گروه آزمون از طریق بلوتوث به تلفن همراه دانشجویان ارسال می‌نمود. در گروه شاهد ارسال نقشه‌ها صورت نمی‌گرفت و دانشجویان در حین تدریس مدرس می‌توانستند با مشاهده نقشه‌ها، آنها را در جزوات خود ترسیم نمایند. بعد از اینکه 4 هفته تدریس انجام شد، در هفته پنجم، بدون دادن اطلاع قبلی به فراگیران، پس‌آزمون برگزار شد.

نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 21 و با سطح اطمینان 95% مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقایسه دو گروه آزمون و شاهد از لحاظ متغیرهای جنس و وضعیت تاهل توسط آزمون دقیق فیشر و از لحاظ سن و معدل ترم قبل توسط آزمون T مستقل انجام شد. برای مقایسه میانگین نمرات دانش و یادگیری معنی‌دار دو گروه آزمون و شاهد در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون نیز آزمون T مستقل مورد استفاده قرار گرفت. همچنین مقایسه میانگین نمرات دانش و یادگیری معنی‌دار در هر گروه، قبل و بعد از مداخله با استفاده از آزمون T زوجی انجام شد.

یافته‌ها

میانگین سنی در گروه شاهد 94/0±83/20 سال و در گروه آزمون 40/1±56/20 سال بود. 87/46% دانشجویان مورد مطالعه دختر و مابقی پسر بوده و همچنین 66/86% آنها مجرد بودند. میانگین معدل ترم قبل در گروه آزمون 82/0±66/15 و در گروه شاهد 73/0±02/16 بود. از لحاظ متغیرهای جنس، وضعیت تاهل، سن و معدل ترم قبل، اختلاف معنی‌داری بین دو گروه آزمون و شاهد مشاهده نشد (05/0p>).

میانگین نمرات دانش و یادگیری معنی‌دار دو گروه آزمون و شاهد در مرحله پیش‌آزمون، اختلاف آماری معنی‌داری را نشان نداد (05/0p>). میانگین نمرات دانش دو گروه آزمون و شاهد در مرحله پس‌آزمون دارای اختلاف آماری معنی‌داری نبود (05/0p>)، ولی میانگین نمرات یادگیری معنی‌دار دو گروه آزمون و شاهد در مرحله پس‌آزمون اختلاف آماری معنی‌داری را نشان داد (05/0p<). میانگین نمرات دانش و یادگیری در هر گروه، قبل و بعد از مداخله، به‌طور معنی‌داری افزایش یافت (جدول 1).

AWT IMAGE

 

بحث

نتایج این مطالعه نشان داد که روش نوین طراحی‌شده توانسته است به‌طور معنی‌داری یادگیری دانشجویان را ارتقا دهد. این یافته‌ها مبین آن است که نقشه مفهومی باعث ارتقای یادگیری فراگیران می‌شود که با یافته‌های ابل و فریز [22]، منتظری و همکاران [23]، سعیدی و همکاران [16] و سرهنگی و همکاران [9] منطبق است. هسو و هسیه بیان می‌کنند که تدریس مفاهیمی همچون اختلالات آب و الکترولیت، اختلالات غدد و مسایل و مشکلات جنسی به‌شیوه نقشه مفهومی باعث ارتقا و افزایش یادگیری در دانشجویان پرستاری می‌شود [24]. کلایتون نیز به این قضیه اشاره داشته است که تدریس به‌شیوه نقشه مفهومی می‌تواند ایجادکننده یادگیری عمیق باشد [25]. اما همان گونه که نتایج نشان دادند، در گروه آزمون که نقشه‌های مفهومی را علاوه بر تدریس کلاسی از طریق تلفن همراه دریافت کرده بودند میانگین نمره یادگیری معنی‌دار بیشتر از گروه کنترل بود که با یافته‌های پژوهش مک‌کوناتا و همکاران [26] و پاپ‌زن و سلیمانی [27] مطابقت و همخوانی دارد که نشان دادند کاربرد تلفن همراه در یادگیری، نتایج مثبت و مطلوبی را به‌همراه دارد. اما در مطالعه عنایتی و همکاران که محتوای مربوط به آمپول‌های پیشگیری از بارداری و قرص‌های پیشگیری از بارداری را طی 4 جلسه سخنرانی به دانشجویان مامایی گروه شاهد و طی پیامک به دانشجویان گروه آزمون ارایه داده بودند، نتایج حاکی از افزایش میزان یادگیری دانشجویان در هر دو گروه در مرحله پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون بود، ولی تفاوت آماری معنی‌داری بین دو گروه (سخنرانی و پیامک به تلفن همراه) وجود نداشت [28]. قابل ذکر است که متفاوت‌بودن مواردی از قبیل محتوای تدریس‌شده، شیوه‌های تدریس مورد استفاده، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی در تحقیقات مختلف انجام‌شده، می‌توانند عوامل تاثیرگذار بر نتایج حاصل از مطالعات باشند. اما همان گونه که اشاره شد، تحقیقات گویای اثرات مثبت تلفن همراه بر یادگیری فراگیران بوده است که علت حصول این نتایج به ایجاد انگیزه در فراگیر و افزایش علاقه وی برای یادگیری [29]، بالابردن رضایت فراگیر، خودمختاری در عملکرد یادگیری [30]، یادگیری مستقل از زمان و مکان، یادگیری با فاصله، تمرین و تکرار، ارایه محتوی در قطعات کوچک و نو و جذاب‌بودن این شیوه نسبت داده شده است [31].

یافته‌ها نشان دادند که هر دو روش باعث افزایش یادگیری معنی‌دار دانشجویان شده بود، اما در گروه آزمون که نقشه‌های مفهومی در هر جلسه به تلفن همراه دانشجویان بلوتوث می‌شد نسبت به دانشجویانی که نقشه‌های مفهومی را فقط در هنگام تدریس مدرس مشاهده می‌کردند، میانگین نمره یادگیری معنی‌دار افزایش بیشتری را نشان داده بود که می‌تواند به‌علت دردسترس‌بودن تلفن همراه و امکان دست‌یابی به نقشه‌های مفهومی در زمان‌ها و مکان‌های مختلف باشد که فرصت مرورکردن محتوای تدریس‌شده و متمرکزشدن بر ارتباطات موجود بین مفاهیم در نقشه مفهومی و تحلیل آنها را برای دانشجو فراهم ساخته و اثرات مثبتی را بر یادگیری دانشجو بر جا گذاشته است و در مجموع ترکیب دو شیوه آموزشی به‌عنوان یک روش نوین آموزشی توانسته است در ایجاد یادگیری عمیق نقش بسزایی داشته باشد.

از محدودیت‌های این مطالعه، تعداد نمونه محدود و امکان تبادل اطلاعات بین دانشجویان دو دانشکده به‌دنبال رفت‌وآمد دانشجویان به دانشکده‌های یکدیگر برای استفاده از امکانات آموزشی بود که به این واسطه پیشنهاد می‌شود در مطالعات بعدی تعداد نمونه‌های بیشتر در دانشکده‌های مجزا انتخاب شوند که از لحاظ بُعد مسافت دور از یکدیگر باشند تا احتمال تماس دانشجویان گروه آزمون و شاهد به حداقل برسد.

نتیجه‌گیری

به‌کارگیری نقشه‌های مفهومی رایانه‌ای در امر آموزش می‌تواند منجر به بهبود دانش و یادگیری معنی‌دار شود و زمانی که نقشه‌های مفهومی رایانه‌ای از طریق تلفن همراه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد یادگیری معنی‌دار بهتری را ایجاد می‌کند.

تشکر و قدردانی: بدین وسیله از کلیه دانشجویان مشارکت‌کننده در این مطالعه تشکر و قدردانی می‌شود.

تاییدیه اخلاقی: کلیه آزمون‌ها فاقد نام و نام خانوادگی بوده است.

تعارض منافع: موردی وجود ندارد.

منابع مالی: تامین منابع مالی این مطالعه کاملاً شخصی است و از هیچ سازمانی حمایت مالی دریافت نشده است.

فهرست منابع
1. Liyaghatdar MJ, Abedi MR, Jafari SE, Bahrami F. Comparison of the effect of teaching method teaching methods lecture and group discussion on academic achievement and communication skills of students. J Res Plan High Educ. 2004;10(3):29-55. [Persian] [File]
2. Badri Gargari R, Fathi Azar E. A comparison of the effect of the group problem based learning and traditional teaching on critical thinking of teacher students. Stud Educ Psychol. 2007;8(2):27-42. [Persian] [Homepage]
3. Rezayi Rad M, Falah E. The study of the effect cell phone in learning on motivation, self-awareness and educational developments of students in Arabic course. Res Curric Plan. 2015;11(16):1-13. [Persian] [File]
4. Aghakhani N, Sharifnia H, Eghtedar S, Torabizade C. The effect of concept mapping on the learning levels of students in taking the course of nursing care of patients with glandular diseases subject in urmia university of medical sciences, Iran. Jundishapur J Chronic Dis Care. 2015;4(2):283-7. [File]
5. Rahimikian F, Mirmolaei T, Samizadeh Z, Shirazi M, Mehran A. Evaluation of knowledge and practice of newly graduated midwives in normal vaginal delivery in Hospitals Affiliated to Tehran University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2007;7(1):51-7. [Persian] [Homepage]
6. Heravi M, Jadid Milani M, Rejeh N. The effect of lecture and focus group teaching methods on nursing students\' learning in community health course . Iran J Med Edu. 2004;4(1):55-9. [Persian] [Homepage]
7. Masoumy M, Ebadi A, Daneshmandi M, Raisifar A. Concept mapping; modern teaching strategy in nursing education. Educ Strategy Med Sci. 2011;4(1):47-51. [Persian] [Homepage]
8. Ghanbari A, Paryad E, Ehsani M. The effectiveness of conceptual map teaching method on short and long term learning in nursing students. J Strides Dev Med Educ. 2011;7(2):112-8. [Persian] [Homepage]
9. Sarhangi F, Masumi M, Ebadi A, Seyyed Mazhari M, Rahmani A. Comparing the effect of lecture- and concept mapping based learning on cognitive learning levels. Iran J Crit Care Nurs. 2010;3(1):1-5. [Persian] [Homepage]
10. Amouzeshi Z, Mohsenizadeh M, Amouzeshi A. Effect of teaching nursing process using integrated method (concept map and advance organizer) on nursing students’ clinical learning. Future Med Educ J. 2015;5(1):68-71. [Homepage]
11. Ahmari Tehran H, Abedini Z, Kachooie A, Khoramirad A, Tabibi M. Comparison of the Effect of Lecture and Concept Mapping Methods on Students` Learning and Satisfaction. Iran J Med Educ. 2012;12(6):430-8. [Persian] [Homepage]
12. Sinatra-Wilhelm T. Nursing care plans versus concept maps in the enhancement of critical thinking skills in nursing stu‌dents enrolled in a baccalaureate nursing program. Creat Nurs. 2012;18(2):78-84. [PubMed]
13. Dong R, Yang X, Xing B, Zou Z, Zheng Z, Xie X, et al. Use of concept maps to promote electrocardiogram diagnosis learning in undergraduate medical students. Int J Clin Exp Med. 2015;8(5):7794-801. [PubMed]
14. Lujan HL, DiCarlo SE. Too much teaching, not enough learning: what is the solution?. Adv Physiol Educ. 2006;30(1):17-22. [PubMed]
15. Chen NS, Kinshuk, Wei CW, Chen HJ. Mining e-Learning domain concept map from academic articles. Comput Educ. 2008;50(3):1009-21. [Science Direct]
16. Saeedi A, Saif AA, Asadzadeh H, Ebrahimi Qavam S. Comparing effectiveness of methods of presentation and providing concept maps on reading comprehension. Euro J Exp Biolog . 2013;3(2):545-50. [File]
17. Pyab D, Mehdizadeh H, Eslam Panah M. The effect of using computer conceptual maps in increasing learning, recalling and educational progress motivation among students. Inf Commun Technol Educ Sci. 2012;2(2):115-39. [Homepage]
18. Soon L. E-Learning and m-learning: Challenges and barriers in distance education group assignment collaboration. Int J Mobil Blended Learn. 2011;3(30:43-58. [Homepage]
19. Zamani B, Babri H, Ghorbani S. strategies for the development of mobile learning through teaching - learning activities in medical education: Perspectives of medical students and IT professionals in Isfahan University of Medical Sciences. Iran J Med Educ . 2013;13(2):87-97. [Persian] [Homepage]
20. Albrecht UV1, Folta-Schoofs K, Behrends M, von Jan U. Effects of mobile augmented reality learning compared to textbook learning on medical students: randomized controlled pilot study. J Med Internet Res. 2013;15(8):e182. [PubMed]
21. Sayadi N, Rokhafroz D. Nursing students’ perspectives about a mobile software on nursing process for bedside use. Iran J Med Edu. 2013:12(12):975-81. [Persian] [Homepage]
22. Abel WM, Freeze M. Evaluation of concept mapping in an associate degree nursing program. J Nurs Educ. 2006;45(9):356-64. [PubMed]
23. Montazeri A, Ghanbari Khanghah A, Javadi N, Monajjemi F. The necessity of using conceptual maps in nursing. J Med Educ . 2007;9(2):38-44. [Persian] [File]
24. Hsu L, Hsieh SI. Concept maps as an assessment tool in a nursing course. J Prof Nurs. 2005;21(3):141-9. [PubMed]
25. Clayton LH. Concept mapping: An effective, active teaching-learning method. Nurs Educ Perspect. 2006;27(4):197-203. [PubMed]
26. McConatha D, Praul M, Lynch MJ. Mobile learning in higher education: An empirical assessment of a new educational tool. Turk Online J Educ Technol. 2008;7(3):15-21. [Homepage]
27. Papzan A, Sulaimany A. Comparing cell phone-based and traditional lecture-based teaching methods\' effects on agricultural students\' learning. Inf Commun Technol Educ Sciences. 2009;1(1):55-65. [Persian] [Homepage]
28. Enayati T, Yazdanpanah Nozari A, Behnamfar R, [Homepage]
29. Ghafari Hamedani SS. Cell phone applicability in providing educational content to students. Educ Strategy Med Sci . 2014;7(2):115-20. [Persian] [Science Direct]
30. Hwang GJ, Chang HF. A formative assessment mobile learning approach to improving the learning attitude and achievement of students. Comput Educ. 2011;56(4):1023-31. [Science Direct]
31. Liaw SS, Hatala M, Huang HM. Investigation acceptance toward mobile learning to assisst individual knowledge management based on activity theory approach. Compu Educ. 2010;54(2):446-56.
32. Sarani H, Aayati M. The impact of mobile phone using (SMS) on learning english vocabulary and the students attitude. Curric Plan Knowl Res Educ Sci. 2014;11(13):48-60. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salmani N, Dehghani Kh, Salimi T, Bagheri I. Effect of Software Designed by Computer Conceptual Map Method in Mobile Environment on Learning Level of Nursing Students. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (5) :275-280
URL: http://edcbmj.ir/article-1-922-fa.html

سلمانی نیر، دهقانی خدیجه، سلیمی طاهره، باقری ایمانه. تاثیر نرم‌افزار طراحی‌شده به شیوه نقشه مفهومی رایانه‌ای در محیط تلفن همراه بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (5) :275-280

URL: http://edcbmj.ir/article-1-922-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4718