[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1395 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 15-8 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش سنتی در مقایسه با آموزش مجازی در یادگیری درس ارزیابی سلامت جنین در دانشجویان مامایی
سهیلا ربیعی پور1، نسرین خواجه علی2، الهام صادقی3
1- گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
2- گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی، دفتر تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- معاونت امور بهداشتی استان آذربایجان غربی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران ، elham.sadeghi86@gmail.com
چکیده:   (6375 مشاهده)

مقدمه: آموزش مجازی از جمله روش های نوین و فعال برای ارتقای کیفیت آموزشی است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش سنتی در مقایسه با آموزش مجازی در یادگیری درس ارزیابی سلامت جنین در دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت.

روش ها: این مطالعه یک کارآزمایی میدانی است که بر روی 44  نفر انجام شد. دانشجویان به روش سرشماری در دو گروه آموزش سنتی (۲۲ نفر) و آموزش مجازی (22 نفر) قرار گرفتند. پیش آزمون و پس آزمون برای هرگروه قبل و بعد از آموزش انجام گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی، تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج: اختلاف آماری معنی داری در میانگین نمرات کل، قبل از آموزش بین گروه آموزش مجازی و سنتی دیده نشد، ولی در هر دو گروه آموزش، افزایش میانگین نمره قبل و بعد از آموزش مشاهده شد. طبق آزمون قبل و بعد، هر دو روش آموزش مجازی و سنتی در ارتقای میزان یادگیری دانشجویان مؤثر بودند.

نتیجه گیری: آموزش مجازی می تواند همانند روش های آموزش سنتی به نحو مؤثری جهت ارائه برنامه های آموزشی دانشجویان به کار رود. با عنایت به مزایای فراوان آموزش الکترونیکی، بکارگیری آن در برنامه های آتی آموزشی توصیه می شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، آموزش سنتی، دانشجویان
متن کامل [PDF 491 kb]   (3255 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4871 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1394/11/10 | پذیرش: 1395/1/16 | انتشار: 1395/3/18
فهرست منابع
1. Kelly FS, McCain T, Jukes I. Teaching the digital generation: No more cookie-cutter high schools: Corwin Press. 2008; 28(21): 40-5. [File]
2. Rovai AP, Wighting MJ, Baker JD, Grooms LD. Development of an instrument to measure perceived cognitive, affective, and psychomotor learning in traditional and virtual classroom higher education settings. The Internet and Higher Education. 2009; 12(11): 7-13. [DOI] [Science Direct]
3. Proserpio L, Gioia DA. Teaching the Virtual Generation. ACAD MANAG LEARN EDU. 2007; 6(34): 69-80. [Homepage]
4. Yang Z, Liu Q. Research and development of web-based virtual online classroom. COMPUT EDUC. 2007; 48(9): 171-84. [DOI] [Science Direct]
5. Simonson M, Smaldino S, Albright MJ, Zvacek S. Teaching and learning at a distance: Information Age Pub. 2014; 22(10): 17-23. [File]
6. Ruiz JG, Mintzer MJ, Leipzig RM. The impact of e-learning in medical education. ACAD MED. 2006; 81(16): 207-12. [PubMed]
7. Unwin P. ICT4D: Information and communication technology for development: Cambridge University Press. 2009; 58(19): 8-13.
8. Kumrow DE. Evidence-based strategies of graduate students to achieve success in a hybrid Web-based course. J NURS EDUC. 2007; 46(48): 140-5. [PubMed]
9. Woo Y, Reeves TC. Meaningful interaction in web-based learning: A social constructivist interpretation. The Internet and higher education. 2007; 10(20): 15-25. [DOI] [Science Direct]
10. Koch J, Andrew S, Salamonson Y, Everett B, Davidson PM. Nursing students’ perception of a web-based intervention to support learning. NURS EDUC TODAY. 2010; 30(8): 584-90. [DOI] [PubMed] [Elsevier]
11. Chen R-S, Tsai C-C. Gender differences in Taiwan university students' attitudes toward web-based learning. CYBERPSYCHOL BEHAV. 2007; 10(36): 645-54. [DOI] [PubMed]
12. Nourian A, Nourian A, Ebnahmadi A, Akbarzadeh Baghban A, MH K. Comparison of E-learning and Traditional Classroom Instruction of Dental Public Health for Dental Students of Shahid Beheshti Dental School. J Dent Sch. 2012; 3(32): 183-74. [Homepage] [File]
13. Shahsavari Isfahani S, Mosallanejad L, Sobhanian S. The effect of virtual and traditional methods on students learning and competency–based skills. Bimonthly Journal of Hormozgan University of Medical Sciences. 2010; 14(22): 184-90. [Homepage] [File]
14. Hoffman B, Schorge J, Schaffer J, Halvorson L, Bradshaw K, Cunningham F. Williams gynecology: McGraw Hill Professional. 2012; 35(9): 84-90. [Homepage]
15. Hugenholtz NI, De Croon EM, Smits PB, Van Dijk FJ, Nieuwenhuijsen K. Effectiveness of e-learning in continuing medical education for occupational physicians. OCCUP MED-C. 2008; 58(14): 370-2. [DOI] [PubMed]
16. Khatoni A, Dehghan Nayery N, Ahmady F, Haghani H. Comparison the effect of Web-based Education and Traditional Education on. Nurses Knowledge about Bird Flu in Continuing Education. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11(24): 140-8. [Homepage] [File]
17. Zolfaghari M, Sarmadi M, Negarandeh R, Zandi B, Ahmadi F. Satisfaction of Student and faculty members with implementing Blended-E-Learning. Iranian Journal of Nursing Research. 2009; 3(8): 99-109. [Homepage]
18. Unal Z. A comparative study on learning outcomes of web based Vs. classroom based instruction. Journal of College Teaching & Learning (TLC). 2011; 23(11): 49-59. [Homepage]
19. Koch S, Townsend C, Dooley K. A case study comparison between web-based and traditional graduate level academic leadership instruction. Journal of agricultural education. 2005; 46(16): 72-80. [Homepage]
20. Ryan G, Lyon P, Kumar K, Bell J, Barnet S, Shaw T. Online CME: an effective alternative to face-to-face delivery. MED TEACH. 2007; 29(15): e251-e7. [DOI] [PubMed]
21. Wutoh R, Boren SA, Balas EA. ELearning: a review of Internet‐based continuing medical education. J CONTIN EDUC HEALTH. 2004; 24(13): 20-30. [DOI] [PubMed] [File]
22. Ebrahimabadi h. Use of internet: and social learning environment and cultural context. Cultural Research Quarterly. 2009; 2(10): 97-118. [Homepage]
23. Wu P-h, Kuo C-h, Wu P-l, Wu T-H. Design a competence–based Networked Learning system: using sequence Control as Example. Current Development in Technology-Assisted Education. 2006; 2(6): 787-91.
24. Mitchell EA, Ryan A, Carson O, McCann S. An exploratory study of web‐enhanced learning in undergraduate nurse education. J CLIN NURS. 2007; 16(18): 2287-96. [DOI] [PubMed]
25. Thurmond VA. Defining interaction and strategies to enhance interactions in Web-based courses. NURS EDUC. 2003; 28(32): 237-41. [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabiepoor S, KhajeAli N, Sadeghi E. Comparison the effect of Web-based Education and Traditional Education on midwifery students about survey of fetus health. Educ Strategy Med Sci. 2016; 9 (1) :8-15
URL: http://edcbmj.ir/article-1-938-fa.html

ربیعی پور سهیلا، خواجه علی نسرین، صادقی الهام. بررسی اثربخشی آموزش سنتی در مقایسه با آموزش مجازی در یادگیری درس ارزیابی سلامت جنین در دانشجویان مامایی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (1) :15-8

URL: http://edcbmj.ir/article-1-938-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414