[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1395 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 70-63 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش نمایش و شبیه سازی در آموزش ماسک گذاری دربرابر حملات شیمیایی
منیره عبادی1، سیمین تاج شریفی فر2، فائضه بنی یعقوبی1، امیر حسین پیشگویی3
1- گروه پرستاری نظامی، دانشکده‌ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا ، تهران، ایران
2- گروه بهداشت، دانشکده‌ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران ، monireh.ebadi349@gmail.com
3- گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (6515 مشاهده)

اهدف: استفاده از شبیه سازی یکی از روش‌های جدیدآموزش در علوم پزشکی است ولی تاکنون مطالعه‌ای در مورد بکارگیری این روش و رضایتمندی فراگیران آن در آموزش ماسک گذاری در حملات شیمیایی در ایران و جهان گزارش نشده است. هدف این پژوهش، بررسی مقایسه‌ای میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش نمایش و شبیه سازی در آموزش ماسک گذاری در حملات شیمیایی می‌باشد.

روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی می‌باشد. نمونه‌های پژوهش 78 نفر از دانشجویان پرستاری بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. سپس با روش تصادفی ساده به دو گروه نمایش (کنترل) در کلاس درس و شبیه‌سازی (آزمون) تقسیم شدند. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پژوهشگر ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار نسخه SPSS v20 و با استفاده از آزمون آماری t-test و در سطح معناداری P کمتر از 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: جهت  تعیین وجود یا عدم وجود تفاوت معنی دارآماری بین میانگین نمرات رضایت دانشجویان از آزمون T مستقل استفاده گردید. میزان رضایت دانشجویان از دو روش آموزشی نمایش و شبیه سازی، با اختلاف آماری معنی داری همراه نبود. (0/58=P)

نتیجه گیری: اگر چه نمرات رضایتمندی روش آموزش نمایش و روش شبیه‌سازی تفاوتی با هم نداشتند؛ ولی پژوهشگر، استفاده از روش شبیه‌سازی در آموزش پرستاران نظامی در امر ماسک گذاری را پیشنهاد می‌کند و معتقد است که به کارگیری این گونه روش‌ها منجر به ارتقای کیفیت آموزش پرستاران نظامی و بحران می‌گردد. 

واژه‌های کلیدی: رضایتمندی، روش نمایش، روش شبیه سازی، ماسک گذاری، حملات شیمیایی
متن کامل [PDF 568 kb]   (2433 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1255 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1394/11/18 | پذیرش: 1395/2/1 | انتشار: 1395/3/18
فهرست منابع
1. Salmani N, Amirian H . Comprition views of nursing students& teachers of Yazd’s Azad University about clinical teaching environment. Iranian Journal of Medical Education. 2006;3(1):11-18. [Persian]
2. Valizade Zare N, Houshmand P. The effect assessment of nursing process teaching by simulation on nursing students skills. Med J Mashad Univ Med Sci. 2009;9(1) :25-30. [Persian]
3. Durham CF, Alden KR. Enhancing patient safety in nursing education through patient simulation. Patient safety and quality: An evidence-based handbook for nurses.2008;6(3): 221-250. [Homepage]
4. Jeffries PR. A framework for designing, implementing, and evaluating simulations used as teaching strategies in nursing. Nurs Educ Perspect.2005; 26(2):96-103. [Homepage]
5. Reza Masouleh S, Chehrzad M M, Yaghoobi Y. Comparing the Effects of Two Teaching Models, Teacher Centered and Student Centered, on Nursing Students' practical learning. Research in Medical Education. 2007; 0 :1-6 [Homepage]
6. Faraji A, Khanke H.R, Hosseini M.A, Abdi K, Reza Soltani P. Effect of simulated training course on preparedness of nurses to do pre-hospital triage. JHPM.2013; 2 (4) :24-29. [Persian] [Homepage]
7. Willford A, Doyle TJ. Integrating simulation training into the nursing curriculum. Br J Nurs. 2009;15(11):926-30. [PubMed]
8. Rauen CA. Simulation as a Teaching Strategy for Nursing Education and Orientation in Cardiac Surgery. Critical Care Nurse. 2004;24(3): 46-51. [Homepage]
9. Reese CE, Jeffries PR, Engum SA. Learning together: Using simulations to develop nursing and medical student collaboration. Nurs Educ Perspect. 2010; 31(1) :33-37. [PubMed]
10. Jennings-Sanders A. Teaching disaster nursing by utilizing the Jennings Disaster Nursing Management Model. Nurse Education Practice. 2004; 4:69-76. [PubMed]
11. Marzbanrad S. chemical bombs wounded treatment. Tehran:1987. [Persian]
12. Valadbeigi B . Pourheidary G.R.Broud Disaster preparedness:pre-hospital Actions. Publisher Institute science - Applied Helal in Iran.2011. [Persian]
13. Abdolmajid CH.A. Prevention and treatment of complications of chemical warfare .Tehran. Golban.2010. [Persian]
14. Forotan A. Iraq chemical war and Medical experiences. Tehran.Teimorzade publisher: Tabib. 2003. [Persian]
15. Yoosefi Sh, Ebadi A, Hosseini S. M. J, Khaghanizadeh M, Izadi M, Ahmadi Kh. et al . Curriculum development for nurses' preparedness face to biological incidents by Delphi method. Journal of Military Medicine. 2009; 11 (1) :7-8. [Persian] [Homepage]
16. Aminifar A, Ghadimi S. Decontamination of chemical and biological agents.Tehran.2002. [Persian]
17. Ebadi A,Ahmadi F,Ghanei M, Kazemnejad A. Concept and quality of life construct elements in chemical injured: A qualitative study. Journal of Military Medicine.2010;12(1):7-12. [Persian] [Homepage]
18. Shohrati M,Keshavarze S,Samadinia H. Injeries triaje and chemical emergency structure. 3th military medicine Congress.Tehran: Baghiatallah university.2003:164 .[Persian]
19. Hajahmadi T, Navidi A, Abolghasemi H, Mohebbi HA. A review of clinic experiences during the Revolutionary war [Operation valfajr 10]. Mil Med Journal.2002; 4(2):75-80. [Persian] [Homepage]
20. Behnampour N, Heshmati H, Rahimi S. [A survey on Paramedical and health students' satisfaction with their discipline and some of the related factors]. IJME.2012;12(8):616-618. [Persian] [Homepage]
21. Jill F, Elisabeth K. Flaathen, Lisbeth F. Simulation as a learning method in nursing education – Acase study of students’ learning experiences during use of computer-driven patient simulators in preclinical studies. JNEP. 2013; 3(8).
22. W. Robert Lee, Computer-Based Learning in Medical Education: A Critical View, J Am Coll Radiol. 2006; 3: 793-8. [PubMed]
23. Engum SA, Jeffries P, Fisher L. Intravenous catheter training system: Computer-based education vs.traditional learning methods. Am J Surg.2003; 186(1), 67-74. [PubMed]
24. Jeffries PR, Woolf S, Linde B. Technology-based vs. traditional instruction:A comparison of two methods for teaching the skill of performing a 12-lead ECG. Nurs Educ Perspect. 2003; 24(2): 70-74. [PubMed]
25. Najafi M, Eteraf-Oskouei T. Pharmacy Students’ Attitude in Tabriz University of Medical Sciences toward Using Computerized Simulations in Teaching Pharmacology. IJME.2013; 4 (11): 308-317. [Persian] [Homepage]
26. Lasater K. High-fidelity simulation and the development of clinical judgment: Students’ experiences. JNE2007;46(6): 269-276. [PubMed]
27. Nehring WM, Lashley FR. Current use and opinions regarding human patient simulators in nursing education: An international survey. NEPJ.2004; 25(5): 244-48. [PubMed]
28. Larew C, Lessans S, Spunt D, Foster D, Covington BG. Innovations in clinical simulation: Application of Benner’s theory in an interactive patient care simulation. NEPJ.2005; 27(1): 16-21. [PubMed]
29. Ricketts B. The role of simulation for learning within pre-registration nursing education — A literature review. Nurse Educ Today.2011; 31(7) : 650 –654 [PubMed]
30. Maas NA,Flood LS. Implementing High-Fidelity Simulation in Practical Nursin g Education. Clinical Simulation in Nursing.2011; 7(6): 229-35. [Science Direct]
31. Smith SJ, Roehrs CJ. High-fidelity simulation: Factor correlated with nursing student satisfaction and self-confidence. NEPJ.2009; 30(2): 74-78. [PubMed]
32. Saberian M,Haji Aghajani S. Curriculum Development Process in Medical Sciences. Tehran. Salemi publication.2006:174-360. [Persian]
33. Safavi A. Methods Techniques - teaching models .Tehran:Samt publication.2003:62-289. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi M, Sharififar S T, Baniyaghoobi F, Pishgoie A. Comparison of nursing students’ Satisfaction about two methods of demonstration and simulation for training of mask making against chemical attacks. Educ Strategy Med Sci. 2016; 9 (1) :63-70
URL: http://edcbmj.ir/article-1-944-fa.html

عبادی منیره، شریفی فر سیمین تاج، بنی یعقوبی فائضه، پیشگویی امیر حسین. مقایسه میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش نمایش و شبیه سازی در آموزش ماسک گذاری دربرابر حملات شیمیایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (1) :70-63

URL: http://edcbmj.ir/article-1-944-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414