[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1395 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 25-16 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان رضایتمندی دانشجویان مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان از رشته تحصیلی
لیلا احمدیان1، فریبا مرادی2، سودابه کمالی2
1- مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، کرمان، ایران ، ahmadianle@yahoo.com
2- گروه فناوری اطلاعات سلامت و مدارک پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
چکیده:   (6340 مشاهده)

اهداف: رضایت از رشته تحصیلی یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در امر آموزش و موفقیت دانشجویان می باشد. یکی از عوامل تأثیرگذار در رضایت دانشجویان، محتوای آموزشی می باشد. رشته فناوری اطلاعات سلامت و رشته مدارک پزشکی شباهت هایی از لحاظ محتوای آموزشی با یکدیگر دارند. لذا این مطالعه با هدف تعیین رضایت مندی دانشجویان  این دو رشته از رشته تحصیلی خود طراحی و اجرا شد.                     

روش ها: در این پژوهش مقطعی، جامعه مورد مطالعه، کلیه دانشجویان مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1392 بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات، یک پرسشنامه با 20 سوال بود که روایی آن با نظر متخصصین و پایایی آن با آزمون باز آزمون و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (95.7٪)  وسطح معنی داری 0.01 مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS 20  انجام گرفت.

یافته ها: میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان به رشته تحصیلی در دانشجویان مدارک پزشکی4.23 و در بین دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت 4.08 به دست آمد که کمتر از حد قابل قبول بود. نتایج مطالعه نشان داد که بین جنس و وضعیت اشتغال دانشجویان، و آگاهی نسبت به رشته تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد.

نتیجه گیری: اکثریت دانشجویان دو رشته نگرش و رضایت قابل قبولی در مورد رشته تحصیلی خود نداشتند. دانشجویان رشته های مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت آگاهی چندانی در زمان انتخاب رشته از محتوای رشته نداشتند و اکثرا بدون شناخت، رشته خود را انتخاب کرده بودند.

واژه‌های کلیدی: رضایتمندی، رشته تحصیلی، مدارک پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت
متن کامل [PDF 554 kb]   (2601 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (10080 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1394/11/23 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/3/18
فهرست منابع
1. Behnampour N, Heshmati H, Rahimi S. A survey on paramedical and health students' satisfaction with their discipline and some of the related factors. Iran J Med Educ. 2012;12(8):616-8. [Persian] [Homepage]
2. Motlagh ME, Elhampour H, Shakurnia A. Factors affecting students' academic failure in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2005. Iran J Med Educ. 2008;8(1):91-9. [ Persian] [Homepage] [File]
3. Umbach PD, Porter SR. How do academic departments impact student satisfaction? Understanding the contextual effects of departments. Res in Hig Educ. 2002;43(2):209-34. [Homepage] [Elsevier]
4. Edraki M, rambod m, Abdoli R. The Relationship between Nursing Students’ educational Satisfaction and their academic success. Iran J Med Educ. 2011;11(1):32-9. [Persian]. [Homepage]
5. Malekshahi f, Farhadi a, Amini f. Study of job satisfaction among faculty members of Lorestan university of medical science. Yafteh. 2010;12(1):49-56. [ Persian] [Homepage]
6. Chapman DW. Teacher retention: The test of a model. Am Educl Res J. 1984;21(3):645-58.
7. DeRonck NG. The impact of family structure and involvement on the college enrollment of potential first-generation college students. Humanit. Soc. Sci. 2007;68(5):1827. [File]
8. Jackson GA. Public efficiency and private choice in higher education. Educ. Eval. Policy Anal. 1982;4(2):237-47. [Homepage]
9. Samadi MT, Taghizadeh J, Kashitarash Esfahani Z, Mohammadi M. Evaluating Environmental Health Students' Attitudes toward their Discipline and Future Career in Hamedan University of Medical Sciences in 2008. Iran J Med Educ. 2010;9(4):331-6. [Persian] [Homepage]
10. Hajian K, Nasiri A. Evaluation of medical students attitude toward future job in Babol University of Medical Sciences, 2003. J Babol Univ Med Sci. 2006;8(1):86-95. [Persian] [Homepage]
11. Schunk DH. Self-efficacy and academic motivation. Educ Psychol. 1991;26(3-4):207-31. [Homepage]
12. Safari F, Nurmohammadi A. A survey on medical record students' satisfaction with their discipline. [dissertation]. Kerman: Kerman University of Medical Sciences; 2005;10-56. [ Persian].
13. Sadeghian E, Heidarian Pour A. Stressors and Mental Health Status among Students of Hamadan University of Medical Sciences. Hayat. 2009;15(1):71-80. [ Persian] [Homepage]
14. Kabirzadeh A, Rezaee Gharahtekan M, Tayyeban M, Alizadeh M. Factors Affecting Discipline Choice in Students of Medical Records and Health Information Technology in Mazandaran University of Medical Sciences in Year 2010. Iran J Med Educ. 2012;12(4):258-64. [Persian]. [Homepage]
15. Sanaei Nasab H , Rashidy Jahan H , Tavakoli R, Delavari A, Rafati H. Amount of health-treatment services management bachelor students’ satisfaction from their educational field. Bimonthly Educ Strateg Med Sci. 2010;3(1):5-6. [ Persian]. [Homepage]
16. Arasteh M, Hadinia B, Sdaghat A, Charejo N. Assessment of mental health status and its related factors among medical and non medical staff in the hospitals of Sanandaj city in 1385 Sci J Kurdistan Univ Med Sci. 2008;13(3):35-44. [ Persian] [Homepage]
17. Dadkhah B, Mohammadi M, Mozaffari N. Mental health status of the students in Ardabil university of medical sciences, 2004. J Ardabil Univ Med Sci. 2006;6(1):31-6. [ Persian] [Homepage]
18. Pooladi A , Hamkar M. Study of knowledge and attitudes of health services management students towards their field of study and future career. [dissertation]. Kerman: Kerman University of Medical Sciences; 2008;38-41.[ Persian]
19. Anbari Z, Jamilian H, Rafiee M, Qomi M, Moslemi Z. The Relationship between Students’ Satisfaction with Major, Mental Health and Academic Achievement in Arak University of Medical Sciences. Iran J Med Educ 2013;13(6):489-97. [ Persian] [Homepage]
20. Serajzadeh H, Javaheri F. Attitude and behavior of student: summerizes the finding of a survey. Tehran: Institude of Humanities and Social Sciences;2004. [ Persian]
21. Ahmadi A, Zargar M. Study of Imam Khomeini international university students' attitudes towards educational field and its relationship with academic achievement. Proceedings of the 4th National Congress of Mental Health of Students; 2008 may 21-22; Shiraz. [ Persian]
22. Rejali M, Mostajeran M, Lotfi M. Health student attitude towards their field of study and future career in health faculty of Isfahan University of medical sciences– 2008. J Health Syst Res. 2010;11(1):32-9. [Persian]
23. Nedjat S, Razavi HE, Rashidian A, Yazdani S, Majdzadeh R. The Motives of Medical Students in Tehran University for Choosing Medicine Field and their for their Profession: Qualitative versus Quantitative Approach. Strides Dev Med Educ. 2006;3(1):1-10. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadian L, Moradi F, kamali S. Comparison of medical records and health information technology students’ satisfaction from their educational field at Kerman University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2016; 9 (1) :16-25
URL: http://edcbmj.ir/article-1-946-fa.html

احمدیان لیلا، مرادی فریبا، کمالی سودابه. مقایسه میزان رضایتمندی دانشجویان مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان از رشته تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (1) :25-16

URL: http://edcbmj.ir/article-1-946-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414