[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 141-134 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین ذهن آگاهی و تنظیم هیجان با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان
رضا قاسمی جوبنه1، سید ولی اله موسوی2، آذین ظنی پور3، مریم السادات حسینی صدیق4
1- گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، rghasemi.jobaneh@yahoo.com
2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3- گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (11752 مشاهده)

زمینه و اهداف: تعلل ورزی یکی از مؤلفه‌های روانشناختی تأثیرگذار در کاهش عملکرد تحصیلی دانشجویان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ذهن آگاهی و تنظیم هیجان با تعلل ورزی دانشجویان بود.

روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی است که برای اجرای آن تعداد 335 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 93- 1392 به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و پرسش نامه تعلل ورزی، فرم کوتاه پرسش نامه ذهن آگاهی و مقیاس تنظیم هیجانی پاسخ دادند و داده‌های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین ذهن آگاهی و تنظیم هیجان با تعلل ورزی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (0/01>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ذهن آگاهی و تنظیم هیجان می‌توانند به طور معناداری 18 درصد تعلل ورزی در دانشجویان را به صورت منفی و معنادار پیش بینی نمایند.

نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق حاضر نشانگر اهمیت ذهن آگاهی و تنظیم هیجان به عنوان مهارت‌های روانشناختی و هیجانی در تعلل ورزی دانشجویان است. بنابراین ارائه آموزش‌هایی مبتنی بر ارتقای ذهن آگاهی و تنظیم هیجان در محیط‌های آموزشی، منجر به کاهش تعلل ورزی در دانشجویان خواهد شد.

واژه‌های کلیدی: ذهن آگاهی، تنظیم هیجان، تعلل ورزی، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 668 kb]   (7390 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3257 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/1/16 | پذیرش: 1395/3/19 | انتشار: 1395/6/9
فهرست منابع
1. Wendelien V. Procrastination: self-regulation in initiating aversive goals. Appl. Psychol. 2000; 49(3): 372-89.
2. Pedro R, Marta C, Jose C, Nunez J, Paula S, Antonia V. Academic procrastination: Association with personal school and family variables. Span J Psychol. 2009; 12(1): 118-27.
3. Uzun Ozer B. A path analytic model of procrastination: testing cognitive, affective, and behavioral components. Unpublished Doctoral Dissertation, Middle East Technical University, 2010.
4. Johansen G, Oswald K, Safran S. Preventing trouble: Making schools safer places using positive behavior supports. Educ Treat Children. 2005; 28(3): 265-79.
5. Akinsola M, Tella A, Tella A. Correlates of academic procrastination and mathematics achievement of university undergraduate students Eurasia. J. Math., Sci & Tech Ed. 2007; 3(4): 363-70. [Homepage]
6. Rozental A, Forsell E, Svensson A, Forsstrom D, Andersson G, Carlbring P. Differentiating Procrastinators from Each Other: A Cluster Analysis. Cogn Behav Ther. 2015; 44(6): 480-90. [Homepage]
7. Vahedi S, Farrokhi F, Gahramani F, Issazadegan A. The relationship between procrastination, learning strategies and statistics anxiety among Iranian college students: a canonical correlation analysis. Iran J Psychiatry Behav Sci. 2012; 6(1): 40-46. [PubMed]
8. Hajloo N. Relationships between self-efficacy, self-esteem and procrastination in undergraduate psychology students. Iran J Psychiatry Behav Sci. 2014; 8(3):42-49. [PubMed]
9. Ozer BU, Demir A, Ferrari JR.Exploring academic procrastination among Turkish students: possible gender differences in prevalence and reasons. J Soc Psychol. 2009; 149(2): 241-57. [PubMed]
10. Lakshminarayan N, Potdar S, Reddy SG. Relationship between procrastination and academic performance among a group of undergraduate dental students in India. J Dent Educ. 2013; 77(4): 524-28. [Homepage]
11. Ong, Magdalene Suen Ying. The gift of the present: examining the mediating role of mindfulness in the procrastination-health model. Thesis (M.A.) (Applied Psychology) National Institute of Education, Nanyang Technological University, 2015. [Homepage]
12. Berking M, Wupperman P. Emotion regulation and mental health: recent findings, current challenges, and future directions. Curr Opin Psychiatry. 2012; 25(2):128-34. [PubMed]
13. Keng SL, Moria J, Smoski B, Clive J, Robins A. Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies. Clinical Psychology Review. 2011; 31(6):1041–056 [PubMed]
14. Segal Z, Williams J, Teasdale J. Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse. New York, NY: Guilford Press, 2002.
15. Brown K, Ryan R, Creswell J. Mindfulness: theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychol Inq. 2007; 18(4): 211–37. [Homepage]
16. Howell A, Buro K. Relations among mindfulness, achievement-related self-regulation, and achievement emotions. J Happiness Stud. 2011; 12(6):1007- 022.
17. Dane E. Paying attention to mindfulness and its effects on task performance in the workplace. J. Manag. 2010; 20(1): 1-22.
18. Sirois F, Tosti N. Lost in the Moment? An investigation of procrastination, mindfulness, and well-being. Journal of Rat-Emo Cognitive-Behave Ther. 2012; 30(4): 237- 48.
19. Graziano P, Reavis R, Keane S, Calkins S. The Role of Emotion Regulation and Children's Early Academic Success. J Sch Psychol. 2007; 45(1): 3–19. [PubMed]
20. Villavicencio FT, Bernardo AB. Positive academic emotions moderate the relationship between self-regulation and academic achievement. Br J Educ Psychol. 2013; 83(2): 329-40. [PubMed]
21. Gross JJ. The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Rev Gen Psychol. 1998; 2(3):271–75.
22. Gratz KL, Gunderson JG. Preliminary data on an acceptance-based emotion regulation group intervention for deliberate self-harm among women with borderline personality disorder. Behav Ther. 2006; 37(1): 25–35. [PubMed]
23. Krejcie R, Morgan D. Determining sample size for research activities. Educ. Psychol. Meas. 1970; 30: 607-10.
24. Mortazavi F, Mortazavi S, Khosrorad R. Psychometric Properties of the Procrastination Assessment Scale-Student (PASS) in a Student Sample of Sabzevar University of Medical Sciences. Iran Red Crescent Med J. 2015; 17(9): e28328. [PubMed]
25. Ghasemi Jobaneh R, Arab Zadeh M, Jalili Nikoo S, Mohammad Alipoor Z, Mohsenzadeh F. Survey the validity and reliability of the persian version of short form of freiburg mindfulness inventory. Journal of Rafsanjan University of Medical Science 2015; 14(2): 137- 50. [Persian].
26. Mohammadkhani S, Sadeghi N, Farzad V. The causal Model relationships of negative emotions, Central beliefs, the beliefs associated with drugs, Craving Beliefs and emotion regulation with Back to substance use. Modern psychological research. 2013; 6(23): 160- 70. [Persian].
27. Sadeghi H, Hajloo N, Babayi K, Shahri M. The Relationship between Metacognition and Obsessive Beliefs, and Procrastination in Students of Tabriz and Mohaghegh Ardabili Universities, Iran. Iran J Psychiatry Behav Sci. 2014; 8(1): 42–50. [PubMed]
28. Wong B. Metacognitive awareness, procrastination and academic performance of university students in Hong Kong. PhD dissertation. University of Leicester, 2012.
29. Ferrari J. Procrastination as self-regulation failure of performance: effects of cognitive load, self-awareness, and time limits on ‘working best under pressure. European Journal of Personality. 2001; 15(5): 391- 406. [Homepage]
30. Teasdale JD, Segal ZV, Williams M. How does cognitive therapy prevent depressive relapse and why should attentional control (mindfulness training) help? Behav Res Ther. 1995; 33(1): 25–39.
31. Ghasemi jobaneh R, Zahrakar K, Hamdami M, Karimi K. Role of Spiritual Health and Mindfulness in Psychological Capital of Students of university of Guilan. Research in Medical Education. 2016; 8(2): 27-36. [Persian].
32. Hen M, Goroshit M. Academic procrastination, emotional intelligence, academic self-efficacy, and GPA: a comparison between students with and without learning disabilities. J Learn Disabil. 2014; 47(2):116-24.
33. Hen M, Goroshit M. Academic procrastination, emotional intelligence, academic self-efficacy, and GPA: a comparison between students with and without learning disabilities. J Learn Disabil. 2014; 47(2):116-24.
34. Mousavi M, Hashemi razini S, Amin yazdi S, Soltani E, Ahmadi Z, Khanzadeh M, Kikhavani S. The Prediction of Academic Procrastination Based on Emotional Intelligence components. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences. 21: 21- 31. [Persian].
35. Gross JJ. Emotion regulation: affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology. 2002; 39(3):281-91.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi Jobaneh R, Mousavi S V, Zanipoor A, Hoseini Seddigh M A. The relationship between mindfulness and emotion regulation with academic Procrastination of Students . Educ Strategy Med Sci. 2016; 9 (2) :134-141
URL: http://edcbmj.ir/article-1-970-fa.html

قاسمی جوبنه رضا، موسوی سید ولی اله، ظنی پور آذین، حسینی صدیق مریم السادات. رابطه بین ذهن آگاهی و تنظیم هیجان با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (2) :141-134

URL: http://edcbmj.ir/article-1-970-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410