مقدمه: رابطه مفهوم فراشناخت، بهعنوان مفهومی متداول در تعلیم و تربیت با فرآیند یادگیری انکارناپذیر است. محققان و متخصصان تعلیم و تربیت بهطور گسترده به نوع و سطح دانش مورد نیاز فراگیران علاقمندند و این مستلزم تاکید نظامهای آموزشی بر آموزشهای فراشناختی و یادگیری "چگونه یادگرفتن است تا فراگیران بتوانند در برخورد با مسایل گوناگون بهطور مستقل بیندیشند. فراشناخت به استعداد درک و کنترل مطلب مورد یادگیری گفته میشود و نقش بسیار مهمی در بهبود و گسترش عملکردهای شناختی دارد و میتواند مهارتهای یادگیری فراگیران را توسعه بخشد. فراشناخت، نقشی اساسی در یادگیری موفقیتآمیز ایفا میکند و هرچه تواناییهای شناختی فراگیر بالاتر باشد، فرآیند یادگیری موفقیتآمیزتر خواهد بود. بهعبارتی فراگیر باید در یادگیری خود نقش فعالی ایفا کند و یاد بگیرد که یادگیری خود را ارزیابی کند و اگر راهبردهای یادگیریاش موفق نبود، از راهبردهای جدید استفاده کند.
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای فراشناختی به فراگیران، در افزایش یادگیری و یادداری دروس تاثیر قابلتوجهی دارد؛ لذا مدرسان باید در آموزش این مهارتها به فراگیران بکوشند تا از این طریق آنان را به یادگیرندگان فعال مبدل سازند.
Sadeghi Z., Mohtashami R.. Role of Meta-cognition in learning process. Educ Strategy Med Sci 2011; 3 (4) :143-148 URL: http://edcbmj.ir/article-1-98-fa.html
صادقی زینب، محتشمی رضا. نقش فراشناخت در فرآیند یادگیری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (4) :143-148