TI - PT - JOURNAL ARTICLE TA - Edu-Str-Med-Sci JN - Edu-Str-Med-Sci VO - 1 VI - 2 IP - 2 4099 - http://edcbmj.ir/article-1-8-fa.html 4100 - http://edcbmj.ir/article-1-8-fa.pdf SO - Edu-Str-Med-Sci 2 AB  - برنامه های درسی ،یکی ازعناصریاخرده نظامهای اصلی، آموزش عالی هستندکه نقش تعیین کننده ای وغیرقابل انکاررادرراستای تحقق اهداف ورسالتهای دانشگاهها ازنظرکمی وکیفی ایفامی کنند. عدم توجه وبازبینی های دقیق ومداوم نسبت به برنامه های درسی می تواندیکی ازدلایل عمده نارسایی آموزش درهرجامعه ای باشدبه همین دلیل بایدزمینه های لازم رابرای بررسی وسپس ارائه برنامه های جالب تروپویاترفراهم نمودتادانشگاهها بتوانندجایگاه خودرادردنیای حاضربعنوان مراکزوپایگاه های دانش وپژوهش وتوسعه، حفظ نمایند. اهداف اساسی برنامه های درسی دردانشگاههابرمبنای توجه به اهداف ورسالتهای کلی آموزش عالی شامل حیطه زیر می باشد: حیطه تخصصی، حیطه آموزش عمومی، حیطه پرورش وتوسعه دانش، حیطه پرورش معلمان ومربیان. جهت دستیابی به اهداف فوق و هرگونه تصمیم گیری درحوزه برنامه های درسی بایدبراساس الگوی مناسب وجامع عمل کرد.الگوها، ساختار، اهداف، محتوا و فرایند تحصیلات دورههای آموزشی را به گونه ای تنظیم میکند که باعث پیشرفت در سطوح مختلف آموزشی می شود.انواع متنوعی از الگوهای برنامه ریزی درسی دانشگاهی ارائه شده است که در این مقاله سعی شده است ضمن توضیح اهداف وویژگیهای برنامه درسی دانشگاهی ومعرفی انواع الگوهای برنامه درسی در آموزش عالی ، الگوی برنامه‌ریزی راهبردی به عنوان یک الگوی مطلوب معرفی شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Edu-Str-Med-Sci PG - 10 PT - Original Research YR - 2009