AU - Ebadi, Monireh AU - Sharififar, Simin Taj AU - Baniyaghoobi, Faeze AU - Pishgoie, AmirHossein TI - Comparison of nursing students’ Satisfaction about two methods of demonstration and simulation for training of mask making against chemical attacks PT - JOURNAL ARTICLE TA - Edu-Str-Med-Sci JN - Edu-Str-Med-Sci VO - 9 VI - 1 IP - 1 4099 - http://edcbmj.ir/article-1-944-fa.html 4100 - http://edcbmj.ir/article-1-944-fa.pdf SO - Edu-Str-Med-Sci 1 AB  - اهدف: استفاده از شبیه سازی یکی از روش‌های جدیدآموزش در علوم پزشکی است ولی تاکنون مطالعه‌ای در مورد بکارگیری این روش و رضایتمندی فراگیران آن در آموزش ماسک گذاری در حملات شیمیایی در ایران و جهان گزارش نشده است. هدف این پژوهش، بررسی مقایسه‌ای میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از دو روش نمایش و شبیه سازی در آموزش ماسک گذاری در حملات شیمیایی می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی می‌باشد. نمونه‌های پژوهش 78 نفر از دانشجویان پرستاری بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. سپس با روش تصادفی ساده به دو گروه نمایش (کنترل) در کلاس درس و شبیه‌سازی (آزمون) تقسیم شدند. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پژوهشگر ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار نسخه SPSS v20 و با استفاده از آزمون آماری t-test و در سطح معناداری P کمتر از 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: جهت تعیین وجود یا عدم وجود تفاوت معنی دارآماری بین میانگین نمرات رضایت دانشجویان از آزمون T مستقل استفاده گردید. میزان رضایت دانشجویان از دو روش آموزشی نمایش و شبیه سازی، با اختلاف آماری معنی داری همراه نبود. (0/58=P) نتیجه گیری: اگر چه نمرات رضایتمندی روش آموزش نمایش و روش شبیه‌سازی تفاوتی با هم نداشتند؛ ولی پژوهشگر، استفاده از روش شبیه‌سازی در آموزش پرستاران نظامی در امر ماسک گذاری را پیشنهاد می‌کند و معتقد است که به کارگیری این گونه روش‌ها منجر به ارتقای کیفیت آموزش پرستاران نظامی و بحران می‌گردد. CP - IRAN IN - , Iran. Tehran, AjA University of Medical Science, Faculty of Nursing,Community Health Department;Ph.D. Student in Disaster Health and Emergency, Shahid Beheshty University of Medical Science. Tel: +98-2177500404, Fax: +98-2177601533 LG - eng PB - Edu-Str-Med-Sci PG - 63 PT - Original Research YR - 2016