TY - JOUR T1 - Effectiveness of Mobile Phone Education on Creativity, Self-Concept and Self-Efficacy of Radiology Students TT - اثربخشی آموزش از طریق تلفن همراه بر خلاقیت، خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان رادیولوژی JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 11 IS - 3 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1362-fa.html Y1 - 2018 SP - 53 EP - 63 KW - Mobile KW - Creativity KW - Self-Concept KW - Educational Self-Efficacy KW - Paramedical Students N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش از طریق تلفن همراه بر خلاقیت، خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان رادیولوژی شهر بهبهان انجام گرفت. روش کار: یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بهبهان بود که در سال 94-95 مشغول به تحصیل بودند و نمونه پژوهشی، دانشجویان رشته رادیولوژی بودند که در این نیمسال مشغول به تحصیل و درس روش‌های پرتونگاری را اخذ نمودند. روش نمونه‌گیری در ابتدا به صورت تصادفی ساده از بین رشته‌های موجود در دانشکده، رشته رادیولوژی انتخاب گردید و در مرحله بعد همه دانشجویان کلاس مورد سنجش قرار گرفتند. متغیر مستقل در این پژوهش آموزش از طریق تلفن همراه و متغیرهای وابسته خلاقیت، خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی هستند. یافته‌ها: با توجه به نتایج تحلیل کوواریانس پس از تعدیل نمرات پیش‌آزمون، تفاوت بین گروه آزمون و کنترل در متغیر خلاقیت، خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی معنی‌دار بود. همچنین تفاوت در 4 مؤلفه خلاقیت (سیالی، ابتکار، انعطاف‌پذیری و بسط) و هر 6 مؤلفه خودپنداره (جسمانی، اجتماعی، عقلانی، اخلاقی، آموزشی و خلق و خو) نیز معنی‌دار بوده است. نتیجه‌گیری: استفاده از تلفن همراه در امر آموزش گروه آزمون موجب بهبود خلاقیت، خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی آزمودنی‌های این گروه نسبت به گروه کنترل شد که از دلایل احتمالی این امر می‌توان به ارائه محتوا در قطعات کوچک، تمرین و تکرار با فواصل زمانی و بازخورد به موقع و به کارگیری چندین حس فراگیر، دردسترس بودن این وسیله بدون محدویت زمانی و مکانی، استفاده بیشتر از زمان، اتصال محیط یادگیری غیررسمی به رسمی، اشاره کرد. M3 10.29252/edcbmj.11.03.07 ER -