AU - Ghasemi Jobaneh, Reza AU - Mousavi, Seyed Valiallah AU - Zanipoor, Azin AU - Hoseini Seddigh, Maryam Alsadat TI - The relationship between mindfulness and emotion regulation with academic Procrastination of Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - Edu-Str-Med-Sci JN - Edu-Str-Med-Sci VO - 9 VI - 2 IP - 2 4099 - http://edcbmj.ir/article-1-970-fa.html 4100 - http://edcbmj.ir/article-1-970-fa.pdf SO - Edu-Str-Med-Sci 2 AB  - زمینه و اهداف: تعلل ورزی یکی از مؤلفه‌های روانشناختی تأثیرگذار در کاهش عملکرد تحصیلی دانشجویان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ذهن آگاهی و تنظیم هیجان با تعلل ورزی دانشجویان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی است که برای اجرای آن تعداد 335 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 93- 1392 به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و پرسش نامه تعلل ورزی، فرم کوتاه پرسش نامه ذهن آگاهی و مقیاس تنظیم هیجانی پاسخ دادند و داده‌های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین ذهن آگاهی و تنظیم هیجان با تعلل ورزی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (0/01>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ذهن آگاهی و تنظیم هیجان می‌توانند به طور معناداری 18 درصد تعلل ورزی در دانشجویان را به صورت منفی و معنادار پیش بینی نمایند. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق حاضر نشانگر اهمیت ذهن آگاهی و تنظیم هیجان به عنوان مهارت‌های روانشناختی و هیجانی در تعلل ورزی دانشجویان است. بنابراین ارائه آموزش‌هایی مبتنی بر ارتقای ذهن آگاهی و تنظیم هیجان در محیط‌های آموزشی، منجر به کاهش تعلل ورزی در دانشجویان خواهد شد. CP - IRAN IN - Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education Science, Kharazmi University, Tehran, Iran LG - eng PB - Edu-Str-Med-Sci PG - 134 PT - Original Research YR - 2016