RT - Journal Article T1 - Effectiveness of Coping Skills on Depression, Anxiety and Stress in Mothers of Adolescents with Type I Diabetes JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2017 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 10 IS - 1 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1083-fa.html SP - 74 EP - 79 K1 - Type I Diabetes K1 - Coping Skills K1 - Anxiety K1 - Depression K1 - Stress AB - زمینه و اهداف: دیابت نوع یک بیماری خانواده نام‌گرفته است، چراکه ابتلای فرزند به دیابت سیستم خانواده را با فشارها و تنش‌های فراوانی مواجه می‌کند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مقابله با تنیدگی بر نشانه‌های بالینی مادران دارای نوجوان مبتلابه دیابت نوع یک بوده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را تمامی مادران دارای فرزند مبتلابه دیابت مراجعه‌کننده به انجمن دیابت تهران تشکیل می‌دادند. از بین مراجعه‌کنندگان 40 مادر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزشی مهارت‌های مقابله با تنیدگی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) استفاده‌شده است. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم‌افزار Spss 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها و بحث: نتایج نشان داد که بین نمرات پس‌آزمون گروه آزمایشی با پس‌آزمون گروه کنترل در نمره کل افسردگی، اضطراب و استرس قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد(001/0<P).با توجه به نتایج پژوهش به منظور کاهش شدت نشانه‌های بالینی خصوصاً استرس در مادران دارای نوجوان مبتلا به دیابت آموزش این مهارت‌ها توصیه می‌شود. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-1083-fa.html M3 ER -