TY - JOUR JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Educ Strategy Med Sci VL - 10 IS - 1 PY - 2017 Y1 - 2017/5/01 TI - Effectiveness of Coping Skills on Depression, Anxiety and Stress in Mothers of Adolescents with Type I Diabetes TT - تأثیرآموزش مهارت‌های مقابله با تنیدگی بر افسردگی، اضطراب و استرس مادران دارای نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک N2 - زمینه و اهداف: دیابت نوع یک بیماری خانواده نام‌گرفته است، چراکه ابتلای فرزند به دیابت سیستم خانواده را با فشارها و تنش‌های فراوانی مواجه می‌کند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مقابله با تنیدگی بر نشانه‌های بالینی مادران دارای نوجوان مبتلابه دیابت نوع یک بوده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را تمامی مادران دارای فرزند مبتلابه دیابت مراجعه‌کننده به انجمن دیابت تهران تشکیل می‌دادند. از بین مراجعه‌کنندگان 40 مادر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزشی مهارت‌های مقابله با تنیدگی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) استفاده‌شده است. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم‌افزار Spss 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها و بحث: نتایج نشان داد که بین نمرات پس‌آزمون گروه آزمایشی با پس‌آزمون گروه کنترل در نمره کل افسردگی، اضطراب و استرس قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد(001/0<P).با توجه به نتایج پژوهش به منظور کاهش شدت نشانه‌های بالینی خصوصاً استرس در مادران دارای نوجوان مبتلا به دیابت آموزش این مهارت‌ها توصیه می‌شود. SP - 74 EP - 79 AU - Ghasemzadeh, Sogand AU - Bayati, Bahark AU - Nooripoor Liavoli, Roghieh AD - Department of Psychology of Exceptional Children, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran KW - Type I Diabetes KW - Coping Skills KW - Anxiety KW - Depression KW - Stress UR - http://edcbmj.ir/article-1-1083-fa.html ER -