TY - JOUR T1 - Feasibility of Sexual Health Training in Schools TT - امکان‌سنجی آموزش مهارت‌های بهداشت جنسی در مدارس JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 10 IS - 1 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1006-fa.html Y1 - 2017 SP - 1 EP - 8 KW - Feasibility KW - Sexual health KW - Sex Education KW - High School N2 - زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی امکان‌سنجی آموزش مهارت‌های جنسی در مقطع دبیرستان شهر تهران بود. روش بررسی: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان تهران و معلمان بهداشت و مدیران مدارس دبیرستان‌های شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1393 بود که با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای 537 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند . ابزار پژوهش یک پرسش‌نامه محقق ساخته بود که با 28 گویه در قالب 7 مؤلفه آمادگی دانشی، فرهنگی، نگرشی، محتوایی، مالی، منابع انسانی و مهارتی، امکان‌سنجی آموزش جنسی را می‌سنجد. روایی آن توسط صاحب‌نظران مورد تأیید قرار گرفت و ضریب الفای کرونباخ 86% محاسبه گردید. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که وضعیت آمادگی دانشی و آمادگی محتوایی در سطح بالاتر از میانگین می‌باشد و در وضعیت مطلوبی قرار دارند و امکان آموزش بهداشت جنسی در این مقوله‌ها در وضعیت مساعدی می‌باشند. با بررسی میانگین این متغیرها و مراجعه به آماره‌های توصیفی مشخص می‌شود که آمادگی مالی و فرهنگی در وضعیت مطلوب و مساعدی نیستند و در سطح پایین‌تری از میانگین جامعه آماری قرار دارند. همچنین نتایج نشان می‌دهد آمادگی منابع انسانی، آمادگی نگرشی و آمادگی مهارتی در سطح اطمینان 95 /0 معنی‌دار نمی‌باشند. یعنی آمادگی منابع انسانی، نگرشی و مهارتی به میانگین جامعه آماری نزدیک است و این آمادگی‌ها در حد متوسط قرار دارند. نتیجه‌گیری: مبحث آموزش سلامت جنسی برای همه اقشار جامعه: شامل معلمان، دانش آموزان، والدین، پژوهشگران، مشاوران، برنامه ریزان آموزشی و درسی، سیاست‌گذاران، پزشکان و اساتید دانشگاه یک فرآیند طولانی و مادام‌العمرمی باشد که همیشه باید موردتوجه قرار گیرد. M3 ER -