@ARTICLE{Rahimi, author = {Rahimi, Zahra and Talaee, Ebrahim and Reyhani, Ebrahim and Fardanesh, Hashem and }, title = {A Study on the Efficiency of Education with an Emphasis on Multiple Solutions on the Students' Attitude Towards Math}, volume = {9}, number = {3}, abstract ={زمینه و اهداف: هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش با تأکید بر راه‌حل‌های چندگانه، در بهبود نگرش دانش‌آموزان متوسطه نسبت به درس ریاضی است. روش بررسی: روش پژوهش، کنش پژوهی است که هرچند با رویکرد کیفی قرابت بیشتری دارد، اما در بطن انجام آن، از روش شبه آزمایشی و به‌تبع آن آزمون‌های آماری نیز استفاده‌شده است. در این مطالعه 47 دانش‌آموز در گروه مداخله و 54 دانش‌آموز در گروه کنترل شرکت داشتند که همگی در سال تحصیلی 1395 -1394، در مدارس دولتی دخترانه شهر تهران در دو رشته ریاضی و تجربی، مشغول به تحصیل بودند. ابزار این مطالعه، پرسشنامه پالاسیوس، اریاس و اریاس (2014) است که در مقیاسی لیکرتی، نگرش دانش‌آموزان را نسبت به ریاضی در قالب چهار مؤلفه سودمندی ریاضیات، لذت ریاضی، احساس ناتوانی و خود پنداره ریاضی، موردسنجش قرار می‌دهد. یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که تمامی مؤلفه‌های نگرش در هر دو گروه ریاضی و تجربی به شکلی معنادار رشد مثبت داشته است. با این تفاوت که گروه ریاضی در محور لذت ریاضی، نسبت به گروه تجربی رشد بیشتری داشته است. نتایج آزمون تعقیبی توکی نیز نشان می‌دهد که میانگین گروه مداخله در هر دو گروه ریاضی و تجربی نسبت به گروه کنترل، در تمامی مؤلفه‌های نگرش بالاتر است. نتیجه‌گیری: رشد مثبت تمامی مؤلفه‌های نگرشی در هر دو گروه ریاضی و تجربی و فاصله معنادار گروه مداخله و کنترل در تمامی مؤلفه‌ها نشان می‌دهد که این رویکرد تدریس توانسته است در بهبود نگرش دانش‌آموزان نسبت به ریاضی موفق عمل کند. }, URL = {http://edcbmj.ir/article-1-1085-fa.html}, eprint = {http://edcbmj.ir/article-1-1085-fa.pdf}, journal = {Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences}, doi = {}, year = {2016} }