RT - Journal Article T1 - The relationship between test anxiety and academic performance of Nursing and Emergency Medical Technician students JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2016 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 9 IS - 5 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1122-fa.html SP - 392 EP - 399 K1 - Keywords: test anxiety K1 - academic performance K1 - nursing students K1 - emergency medical technician K1 - Sarason AB - اهداف: اضطراب امتحان از رایج­ترین پدیده ها و نگرانی های عمده نظام های آموزشی دنیا می‌باشد که عملکرد تحصیلی فراگیران را متأثر می سازد. این مطالعه به بررسی ارتباط اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری و فوریت پزشکی دانشکده پرستاری و مامایی پرداخته است. روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی و به صورت توصیفی- تحلیلی بود که بر روی 98 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری و کاردانی فوریت پزشکی در نیمسال اول سال 1392-1391 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، مقیاس اضطراب امتحان ساراسون 25 سؤالی بود. توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها در یک روز (قبل از امتحان) انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t مستقل، خی دو، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار Spss صورت گرفت. یافته ها: در این پژوهش، میانگین نمره اضطراب امتحان دانشجویان 4/99 ±10/10 و میانگین معدل نمرات پایان نیمسال تحصیلی آنها 1/58 ± 15/56 بود. اضطراب امتحان در 37 نفر از دانشجویان (37/8 درصد ) در حد خفیف، در 26نفر ( 26/5 درصد ) متوسط و در 35 نفر ( 35/7 درصد ) شدید بود. بین نمره اضطراب شدید امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان، ارتباط معنی دار آماری (p= 0/385, r=-0/152) مشاهده نشد. سطح اضطراب امتحان دانشجویان دختر به طور معنی داری از دانشجویان پسر بیشتر بود (p=0/012, t=-2/563). نتیجه­ گیری: با توجه به درصد بالای اضطراب شدید امتحان در بین دانشجویان پرستاری و فوریت پزشکی، ضرورت مدیریت موثر و اثربخش اضطراب امتحان در دانشجویان کاملاً محسوس می باشد. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-1122-fa.html M3 ER -