TY - JOUR T1 - Fitting and Path Analysis نnowledge Management Model and هts Role in the Creativity Faculty Members (The Case of Implementing Universitis Distance Education) TT - برازش و تحلیل مسیر مدل مدیریت‌ دانش و نقش آن بر خلاقیت اعضای هیئت‌ علمی (مورد مطالعه: دانشگاه‌های مجری آموزش از دور) JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 10 IS - 3 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1168-fa.html Y1 - 2017 SP - 172 EP - 179 KW - nowledge Management KW - Creativity KW - Faculty Members KW - Distance Education N2 - زمینه و اهداف: پژوهش حاضر به برازش و تحلیل مسیر مدل مدیریت دانش و نقش آن بر خلاقیت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور می‌پردازد. روش بررسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، آمیخته از نوع کیفی و کمی است. جامعه آماری این پژوهش، مشتمل بر کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور کشور که2901 نفر است. روش نمونه‌گیری در مرحله کیفی به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند(غیر احتمالی)، مشتمل بر 12 نفر از خبرگان در حوزه مدیریت و در مرحله کمی شامل نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی است و تعداد نمونه نیز بر اساس فرمول کوکران 339 نفر است. جهت گردآوری داده‌ها، از ابزار پرسشنامه غیر ساختارمند، نیمه ساختارمند و ساختارمند استفاده‌شده است. برای بررسی اعتبار پرسشنامه‌ها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده‌شده است. نرمال بودن داده‌ها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای تحلیل مسیر و بررسی برازش مدل از معادلات ساختاری با کاربرد (نرم‌افزار AMOS) و به‌منظور تجزیه تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار Lisrel V8.80 استفاده شده است. یافته‌ها: وضعیت موجود مدیریت دانش و خلاقیت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور، در سطح مطلوبی قرار دارد و بین دو متغیر مدیریت دانش و خلاقیت در جامعه آماری همبستگی معنادار وجود دارد و درمجموع می‌توان با تسامح گفت مدل از برازندگی نسبتاً مناسبی برخوردار است. نتیجه‌گیری: مدیریت مؤثر دانش بستری فراهم می‌کند که در آن خلق، به اشتراک‌گذاری و کاربرد دانش در دانشگاه‌های مجری آموزش از دور نهادینه‌شده و زمینه برای ایجاد سازمانی با اعضاء خلاق و نوآور فراهم شود. M3 ER -