@ARTICLE{Bahadorikhosroshahi, author = {bahadorikhosroshahi, Jafar and Habibikaleybar, Ramin and Farid, Abolfazleh and }, title = {The Effect of Education on Health-Promoting with Academic Stress, life Skills and Risky Behaviors Among Students }, volume = {10}, number = {1}, abstract ={زمینه و اهداف: برنامه آموزش مروج سلامت در مدارس به‌منظور پیشگیری از سوءمصرف مواد، افزایش مهارت‌های تحصیلی، بروز رفتارهای پرخطر و کاهش اختلالات روانی در حال اجرا است. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، اثربخشی برنامه آموزش مروج سلامت بر استرس تحصیلی، مهارت‌های زندگی و رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان بود. روش بررسی: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی است که از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1396-1395 بودند، که از این جامعه تعداد 60 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب‌شده و در دو گروه آزمایش (30نفر) و کنترل (30نفر) جایگزین شدند. برای جمع‌آوری‌ها داده‌ها از پرسشنامه‌های استرس تحصیلی، مهارت‌های زندگی و رفتارهای پرخطر استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار Spss تجزیه‌وتحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد برنامه آموزش مروج سلامت بر استرس تحصیلی، مهارت‌های زندگی و رفتارهای پرخطر تأثیر دارد (0/05>P). درواقع برنامه آموزش مروج سلامت باعث افزایش مهارت‌های زندگی و کاهش استرس تحصیلی و رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان می‌شود. نتیجه‌گیری: با آموزش برنامه‌های سلامتی در مدارس در حیطه‌های روانی می‌توان رفتارهای پرخطر و منفی ازجمله سوء مصرف مواد، مصرف دخانیات، خشونت، استرس و اضطراب را کاهش داده و میزان رفتارهای مثبت ازجمله مهارت‌های زندگی را در دانش‌آموزان بهبود بخشید. }, URL = {http://edcbmj.ir/article-1-1193-fa.html}, eprint = {http://edcbmj.ir/article-1-1193-fa.pdf}, journal = {Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences}, doi = {}, year = {2017} }