TY - JOUR JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Educ Strategy Med Sci VL - 10 IS - 1 PY - 2017 Y1 - 2017/5/01 TI - The Effectiveness of Self-efficacy on Achievement Motivation of Medical Sciences Students TT - بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی برانگیزش پیشرفت دانشجویان علوم پزشکی N2 - زمینه و اهداف: پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت. روش بررسی: روش پژوهش به شیوه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلّیه‌ِی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی 30 نفر از دانشجویان در سال تحصیلی 1395 به طور تصادفی در گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایشی، 8 جلسه برنامه خودکارآمدی داده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه انگیزه پیشرفت استفاده شد. داده‌ها از طریق آزمون آماری کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که فرضیه پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان مورد تائید قرار گرفته است و دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل در پس‌آزمون به‌طور معناداری، انگیزه پیشرفت بیشتری داشتند. نتیجه‌گیری: بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش خودکارآمدی در افزایش انگیزه پیشرفت دانشجویان اثربخش است. SP - 36 EP - 41 AU - Mohammadi, Nasim AU - Daftari Ekbatan, Mojgan AD - Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabili, Iran KW - Self-efficacy KW - Achievement Motivation KW - Students. UR - http://edcbmj.ir/article-1-1131-fa.html ER -