AU - safari, Sana AU - safari, Esmaeil AU - sarmadi, mohammad reza AU - farajollahi, mehran TI - The Investigation of Strategic Planning Models of Universities(A Case study: Iran’s Higher Education) PT - JOURNAL ARTICLE TA - Edu-Str-Med-Sci JN - Edu-Str-Med-Sci VO - 10 VI - 5 IP - 5 4099 - http://edcbmj.ir/article-1-1152-fa.html 4100 - http://edcbmj.ir/article-1-1152-fa.pdf SO - Edu-Str-Med-Sci 5 AB  - زمینه و اهداف: هدف از نگارش این مقاله، ارزیابی و تحلیل مطالعات پیشین است که پیرامون برنامه‌ریزی استراتژیک در آموزش عالی ایران انجام‌شده است. روش بررسی: ازآن‌جایی‌که ایم مقاله‌ای مروری ـ تحلیلی است. جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت اسنادی بوده و بر اساس بررسی مطالعات قبلی انجام‌گرفته است. در این بررسی علاوه بر این‌که خلاصه‌ای از مقالات پیشین طرح شده، به تحلیل اجمالی آن‌ها نیز توجه شده است. یافته‌ها: در این مقالات اغلب از مدل خاصی برای برنامه‌ریزی استراتژیک در حوزۀ مطالعاتی استفاده شده، که برخی نکته های آن از چند نظر مهم بوده و نگارنده به آن پرداخته است: بی‌توجهی به چگونگی عملیاتی کردن استراتژی‌ها(خرد، میانه و کلان) در سطح محیط در دستِ بررسی، تعیین نکردن منابع مالی در فرایند اجرای تغییر استراتژی‌ها و کالا فرض کردن دانشگاه در فرایند بررسی استراتژی‌ها. نتیجه‌گیری: آن‌چه نهایتاً در این مقاله به آن توجه شده، بیان این مطلب است که چون طبیعت دانشگاه و آموزش عالی با طبیعت سازمان‌ها و بنگاه‌های کسب‌وکار محور(به لحاظ زمینه، بازه زمانی، اجماع، سیستم ارزشی، مشتریان و ...) متفاوت است، باید در مدل‌های ارائه‌ شده تغییراتی داد. با شناخت این تفاوت‌ها، دانشگاه‌ها می‌توانند مدل سنتی را به‌گونه‌ای تغییر دهند که شناخت و مشارکت آن‌ها در این فرایند بهبود یابد و همواره برنامه‌ریزی استراتژیک با نتایج بهتری حاصل شود. CP - IRAN IN - Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Payame Noor University, Tehran,Iran LG - eng PB - Edu-Str-Med-Sci PG - 397 PT - Systematic Review YR - 2017