%0 Journal Article %A Rajabiyan Dehzireh, Maryam %A Aliabadi, Khadijeh %A Esmaeili Gujar, Salah %A Khedri Lilus, Leyla %T A Survey the Relationship between the Use of Virtual Social Networks with the Enthusiasm and Academic Engagement %J Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences %V 11 %N 3 %U http://edcbmj.ir/article-1-1375-fa.html %R 10.29252/edcbmj.11.03.03 %D 2018 %K Virtual Social Networks, Academic Enthusiasm, Academic Engagement, Students, %X مقدمه: استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی به‌عنوان یکی از ابزارهای نوین فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در سال‌های اخیر با استقبال چشمگیری مواجه شده است. شبکه‌های اجتماعی مجازی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ... کاربرد دارد. در آموزش، دانشجویان به طور فزاینده‌ای از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد و حفظ روابط اجتماعی و حمایت از شیوه‌های یادگیری غیر رسمی و فعالیت‌های یادگیری استفاده می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با اشتیاق و درگیری تحصیلی در دانشجویان انجام شده است. روش‌کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران می‌باشد که در سال 96-95 مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی هدفمند 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه‌های اشتیاق و درگیری تحصیلی استفاده شد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش رگرسیون چند متغییری و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. نتایج نشان داد بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با اشتیاق تحصیلی و درگیری تحصیلی رابطه وجود دارد (01/0 .(P ˂ بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و مؤلفه‌های درگیری تحصیلی (درگیری شناختی، رفتاری و انگیزشی) رابطه مثبت و معنی‌داری (01/0 (P ˂ وجود دارد. همچنین بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و مؤلفه‌های اشتیاق تحصیلی (اشتیاق شناختی، عاطفی و رفتاری) رابطه مثبت و معنی‌داری (01/0 (P ˂ وجود دارد. نتیجه گیری: استفاده از تکنولوژی به‌ویژه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی موجب درگیری تحصیلی یادگیرنده، افزایش انگیزه، اشتیاق و مهارت یادگیری دانشجویان، قابلیت گسترش سریع محتوای درسی و دسترسی آسان برای همه افراد، ارائه مواد درسی شخصی شده/ انفرادی می‌شود و می‌توان از شبکه‌های اجتماعی مجازی در آموزش و یادگیری دانشجویان در جهت بهره‌گیری از مزایای آن استفاده کرد. %> http://edcbmj.ir/article-1-1375-fa.pdf %P 18-27 %& 18 %! %9 Original Research %L A-10-1431-2 %+ Department of Educational Technology, Tehran Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran %G eng %@ 2345-5284 %[ 2018