AU - mehtari arani, Mohammad AU - rajabiyan dehzireh, maryan AU - baghbani, abolfazl AU - sotudeh arani, hosien TI - The effect of computer-based educational simulation on mental well-being and lifelong learning in students PT - JOURNAL ARTICLE TA - Edu-Str-Med-Sci JN - Edu-Str-Med-Sci VO - 11 VI - 5 IP - 5 4099 - http://edcbmj.ir/article-1-1652-fa.html 4100 - http://edcbmj.ir/article-1-1652-fa.pdf SO - Edu-Str-Med-Sci 5 AB  - چکیده مقدمه: ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش نقش مهمی در تسهیل یادگیری و بهبود مهارت ذهنی در دانش آموزان دارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌ویژه شبیه‌سازی آموزشی می‌تواند مزایایی برای معلمان داشته باشد و یادگیری را به‌خصوص در سطوح ابتدایی و دبیرستان تقویت کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبیه‌سازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادام‌العمر در دانش آموزان می‌باشد. روش کار: این پژوهش کاربردی و با روش شبه آزمایشی طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان دوم دبیرستان منطقه 12 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 می‌باشند که 60 نفر از آن‌ها (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو و یادگیری مادام‌العمر وتزل و همکاران می‌باشد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد بعد از کنترل اثرات پیش‌آزمون، در متغیر بهزیستی ذهنی با (025/0 > P، 02/106 = F) و در متغیر یادگیری مادام‌العمر (025/0 > P، 59/154 = F) تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و می‌توان گفت شبیه‌سازی آموزشی در بهبود بهزیستی ذهنی و یادگیری مادام‌العمر دانش آموزان مؤثر بوده است. بعد از کنترل اثرات پیش‌آزمون، در بهزیستی هیجانی با (016/0 > P، 85/8 = F)، بهزیستی روانشناختی با (016/0 > P، 79/86 = F) و بهزیستی اجتماعی با (016/0 > P، 16/84 = F) تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و می‌توان گفت شبیه‌سازی آموزشی در بهبود مؤلفه‌های بهزیستی ذهنی دانش آموزان مؤثر بوده است. بعد از کنترل اثرات پیش‌آزمون، در باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش با (016/0 > P، 34/76 = F)، مهارت جست‌وجو اطلاعات با (016/0 > P، 60/36 = F) و توجه به صلاحیت فردی با (016/0 > P، 38/52 = F). تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و می‌توان گفت شبیه‌سازی آموزشی در بهبود مؤلفه‌های یادگیری مادام‌العمر نیز مؤثر بوده است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد شبیه‌سازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادام‌العمر در دانش آموزان تأثیر دارد و باعث افزایش بهزیستی ذهنی و یادگیری مادام‌العمر در دانش آموزان می‌شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Edu-Str-Med-Sci PG - 1 PT - Original Research YR - 2019