AU - Ahmadizad, AU - Varmaghani, Maryam AU - Varmaghani, Sara TI - Mobile Health Services: Past, Present, Future PT - JOURNAL ARTICLE TA - Edu-Str-Med-Sci JN - Edu-Str-Med-Sci VO - 10 VI - 3 IP - 3 4099 - http://edcbmj.ir/article-1-1202-fa.html 4100 - http://edcbmj.ir/article-1-1202-fa.pdf SO - Edu-Str-Med-Sci 3 AB  - اهداف: امروزه فناوری‌های همراه بیشتر از هر سیستم دیگری در دسترس مردم هستند و به‌سرعت در بخش‌های دولتی و خصوصی نفوذ کرده‌اند. یکی از کاربردهای فناوری‌های همراه، استفاده به‌عنوان ابزار کنترل سلامت است و برنامه‌های بسیاری نیز با این هدف ساخته می‌شوند. هدف از انجام این پژوهش، مروری بر مفهوم سلامت همراه، مزایا و انواع نرم‌افزارهای سلامت همراه، آمارهای مربوط به چگونگی روند استفاده و پیشرفت صنعت سلامت همراه، بررسی انواع کاربران و انواع برنامه‌های کاربردی که هم‌اکنون و در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت، می‌باشد. روش‌ها: پژوهش حاضر در سال 1395 انجام‌گرفته و از نوع مروری است و اطلاعات آن از طریق جستجو در پایگاه‌های الکترونیکی,Google Scholar ,Scopus ,Iran Medex ,Magiran ,Medlib ,SID ,Web of Science ,PubMed Noormags ,Science Direct وEbsco به‌دست‌آمده است. یافته‌ها: پیشرفت‌های اخیر در برنامه‌های سلامت همراه، فرصت‌های زیادی را برای بهبود سلامت و رفاه افراد فراهم کرده است. درصورتی‌که از برنامه‌های کاربردی سلامت همراه در مراکز درمانی ایران استفاده شود می‌توان امیدوار بود علاوه بر کاهش هزینه‌های مربوطه برای افراد جامعه و خطاهای پزشکی، موجب انجام سریع‌تر و باکیفیت‌تر مراحل درمان، دسترسی آسان‌تر به مراقبت‌های پزشکی، تأمین مراقبت‌های سلامت برای مناطق دورافتاده، بهبود پاسخگویی به بیماران، ترویج مراقبت‌های سلامت و درمان از راه دور و... شود. نتیجه گیری: به‌واسطه این بررسی‌ها، روند استفاده از برنامه‌های کاربردی سلامت همراه مشخص خواهد شد و راه برای برنامه‌ریزی بهتر جهت استفاده بیشتر از این برنامه‌ها میسر خواهد شد. برنامه‌های سلامت همراه امروزه طرفداران زیادی دارند و درصورتی‌که از این ابزارها در مراکز درمانی ایران استفاده شود بسیاری از مشکلات ارتباطی بین کادر درمان و بیماران حل خواهد شد. CP - IRAN IN - Department of Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran LG - eng PB - Edu-Str-Med-Sci PG - 233 PT - Narrative Review YR - 2017