%0 Journal Article %A Tahmasebzadeh, Davood %A Sheikhi, Moris %A Azimpoor, Ehsan %T The Role of Social Well-Being and Academic Burnout in Predicting Students' Academic Eagerness %J Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences %V 11 %N 2 %U http://edcbmj.ir/article-1-1427-fa.html %R 10.29252/edcbmj.11.02.11 %D 2018 %K Social Well-being, Academic Burnout, Students’ Academic Eagerness, University, %X مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش بهزیستی اجتماعی و فرسودگی تحصیلی در پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر تبریز انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیتی توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تبریز به تعداد ۸۰۰ نفر دانشجو می‌باشد. نمونه آماری طبق جدول کرجسی و مورگان ۲۶۰ نفر (۱۳۰ پسر و ۱۳۰ دختر) تعیین‌شده که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی – طبقه‌ای انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه‌ای انجام‌گرفت سپس برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و تجزیه‌وتحلیل رگرسیون با نرم‌افزار آماری SPSS16 استفاده‌شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که بین اشتیاق تحصیلی دانشجو معلمان با بهزیستی اجتماعی و مؤلفه‌های آن رابطه مثبت و معناداری (55/0 = r، 001/0 > P) و با فرسودگی شغلی و مؤلفه‌های آن رابطه منفی و معناداری (46/0- = r، 00/0 > P) وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بهزیستی اجتماعی و مؤلفه‌های آن یعنی مؤلفه همبستگی اجتماعی، مؤلفه مشارکت اجتماعی، مؤلفه شکوفایی اجتماعی و مؤلفه پذیرش اجتماعی به‌طور مثبت با مقدار (52/0 = 2R، 48/40 = F) و فرسودگی تحصیلی و مؤلفه‌های آن یعنی مؤلفه‌های خستگی تحصیلی، مؤلفه بی‌علاقگی تحصیلی و مؤلفه ناکارآمدی تحصیلی بطور منفی با مقدار (56/0 = 2R , 78/80 = F) بر روی اشتیاق تحصیلی دانشجو معلمان تأثیر دارند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که بهزیستی اجتماعی و مؤلفه‌های آن بطور مثبت پیش بینی کننده قابل اطمینانی برای اشتیاق تحصیلی دانشجویان هستند. به‌علاوه فرسودگی تحصیلی و مؤلفه‌های آن به‌طور منفی و معناداری قدرت پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانشجو معلمان رادارند. %> http://edcbmj.ir/article-1-1427-fa.pdf %P 83-90 %& 83 %! %9 Original Research %L A-10-1499-3 %+ Department of Education, Faculty of Education and psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran %G eng %@ 2345-5284 %[ 2018