TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Pattern of Organizing teaching Strategies on improving your Needs Determination and Meaning of Education in Learning English (Case Study: Lorestan University of Medical Sciences Faculty Students in Secondary School) TT - تأثیر آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده بر نیازهای خود تعیین‌گری و معنای تحصیل در یادگیری زبان انگلیسی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در دوره متوسطه دوم) JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 11 IS - 5 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1456-fa.html Y1 - 2019 SP - 112 EP - 121 KW - Key words: Advance organizer KW - teaching model KW - Self-determination needs KW - Meaning of education N2 - مقدمه: در عصر کنونی، زندگی گسترده‌تر شده و انسان ناگزیر است جهت دستیابی و برقراری ارتباط با جوامع مختلف به یادگیری زبان مربوط به آن جوامع روی بیاورد. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده بر بهبود نیازهای خودتعیین‌گری (خودمختاری، شایستگی و ارتباط ادراک شده) و معنای تحصیل دانش‌آموزان سال دوم متوسطه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در درس زبان انگلیسی بود. روش کار: این پژوهش به صـورت شـبه‌تجربی بود که در آن از طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میـان دانـش‌آمـوزان پسـر سال دوم متوسطه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش تصادفی خوشه تک مرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شـدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس نیازهای خودتعیین‌گری و پرسش‌نامه معنای تحصیل در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. داده‌های پژوهش با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ نیازهای خودتعیین‌گری و معنای تحصیل در یادگیری زبان انگلیسی نشان داد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده کاملاً مشخص است که توجه به معنای تحصیل و نیازهای خودتعیین‌گری در یادگیری درس زبان انگلیسی لازم و ضروری می‌باشد. و همچنین یافته‌ها حاکی از آن بود که آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده در افزایش سطح نیازهای خودتعیین‌گری و معنای تحصیلی اثربخش است. M3 10.29252/edcbmj.11.05.13 ER -