%0 Journal Article %A Dehnavi, Zahra %A Arasteh, Hamidreza %A Jafari, Parivash %T Providing a Desirable Model of Competition for Educational Progress in University (Case study: Islamic Azad University) %J Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences %V 13 %N 3 %U http://edcbmj.ir/article-1-2382-fa.html %R %D 2020 %K Optimal Model, Educational Progress, Azad University, %X مقدمه: بسیاری از پدیده­ها تغییر کرده اند، تغییر برای آموزش عالی و دانشگاه ها دیگر یک فرصت نیست، بلکه یک ضرورت است. بنابراین هدف از این پژوهش ارتقاء رقابت پذیری آینده واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش‌ها: پژوهش از نوع توسعه­ای و کاربردی با رویکرد آمیخته بود. جامعه و نمونه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان علمی و دانشگاهی با پست­های مدیریتی و در بخش کمی شامل اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سطح تهران می­باشد. روش نمونه­گیری در بخش کیفی و کمی به‌صورت نمونه‌گیری احتمالی و غیر احتمالی انتخاب شد. ابزار از نوع پرسشنامه محقق ساخته و اعتبار و روایی پژوهش، از روایی وابسته به معیار، محتوایی و سازه و برای پایایی از آزمون کرونباخ با درجه قابل قبول انجام پذیرفت تجزیه و تحلیل در بخش کمی از آمار توصیفی و در بخش کیفی از آمار استنباطی و مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی از نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که دانشگاه‌ها در تمامی این شاخص‌ها و ابعاد دچار مشکل هستند. مشکل از این جهت که به نظر پاسخ‌گویان که اساتید همین دانشگاه‌ها بوده‌اند، در تمامی شاخص‌ها و ابعاد عملکرد موجود با عملکرد مطلوب تفاوت معنی‌داری دارد. نتیجه‌گیری: بنابراین و با توجه به نتایج مطالعه باید گفت که دانشگاه‌های استان تهران نتوانسته‌اند به نتبجه مطلوب دست یابند و در تمامی ابعاد و شاخص‌ها ضعیف عمل کرده‌اند و در ادامه باید بر شاخص­های ارتقا و پیشرفت آموزشی تاکید بیشتری شود. %> http://edcbmj.ir/article-1-2382-fa.pdf %P 151-161 %& 151 %! %9 Original Research %L A-10-1558-22 %+ Department of Educational Management, Kharazmi University, Tehran, Iran %G eng %@ 2345-5284 %[ 2020