%0 Journal Article %A azimifar, masumeh %A Reshadatjoo, Hamideh %A Jamaali, Akhtar %A Nikfar, Shokoufeh %T Determine the Dimensions and Components of Improving the Quality of Education in Pharmacy and Determine the Gap between the Existing and the Desired Situation %J Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences %V 11 %N 6 %U http://edcbmj.ir/article-1-1681-fa.html %R 10.29252/edcbmj.11.06.10 %D 2019 %K : model, quality improvement, the gap between current situation and desired situation, pharmacy training, pharmacy faculty., %X مقدمه: هدف این پژوهش بررسی و شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های ارتقاء کیفیت و تعیین شکاف بین وضعیت موجود ومطلوب در رشته داروسازی بوده است. روش کار: پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ نوع داده‌ها کمی و از نظر نحوه اجرا ودستکاری متغیرها توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل 140 نفر (کلیه دانشجویان سال آخررشته داروسازی) دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی (96-95) بودند. که از روش تمام شماری استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تعیین روایی محتوایی، پرسشنامه پس از تائید استاد راهنما و مشاور به تائید 30 نفر از خبرگان در حیطه آموزش عالی نیز رسید و جهت تعیین پایایی پرسشنامه، از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (96/0) استفاده شد. داده‌های تحقیق پس از جمع آوری با روش‌های آماری و معادلات ساختاری با استقاده از نرم افزارهای آماری 20 SPSS و PLS تحلیل شدند. یافته‌ها: نشان دادکه به ترتیب چگونگی کاربرد روش‌های تدریس در رشته داروسازی با بارعاملی (86/0) و مهارت‌های رفتاری اساتید با بارعاملی (83/0) دارای بیشترین سهم و کاربرد استاندارهای آموزشی با بارعاملی (65/0) دارای کمترین سهم را در ارتقاء کیفیت آموزش رشته داروسازی دارا هستند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین وضعیت موجود و مطلوب تمامی ابعاد شناسایی شده، تفاوت معنی‌داری وجود دارد و میانگین وضع مطلوب بطور معناداری بالاتر از میانگین وضع موجود است. %> http://edcbmj.ir/article-1-1681-fa.pdf %P 65-72 %& 65 %! %9 Original Research %L A-10-1677-2 %+ Department of Higher Educational Management, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran %G eng %@ 2345-5284 %[ 2019