%0 Journal Article %A Soltani, Saadi %A Shakeri, Mohsen %A Sabokro, Mehdi %T Examining International Students’ Challenges at Yazd University based on Grounded Theory Research %J Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences %V 13 %N 4 %U http://edcbmj.ir/article-1-2224-fa.html %R %D 2020 %K : International Students Challenges, Qualitative Research Approach, Grounded Theory Research Method, %X مقدمه: از دو دهه اخیر، دانشجویان بین‌المللی و مسائل آنها جزء جدا ناشدنیبین المللی ­سازی دانشگاه‌ها است. درنتیجه شناخت و بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان بین­ المللی و تلاش برای جذب آنها در دانشگاه مقصد از جمله اهداف سیاسی و اقتصادی آموزش عالی کشور است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر واکاوی چالش­های دانشجویان بین­ المللی دانشگاه یزد تعیین شد. روش کار: رویکرد پژوهش «کیفی» و روش پژوهش «نظریه مبنایی» بود. گروه هدف شامل دانشجویان بین ­المللی دانشگاه یزد بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش «مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته» بود. مصاحبه­ها تا 18 مورد انجام شد و اشباع نظری حاصل گردید. داده‌ها به شیوه «کدگذاری» و «مقوله بندی» در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. برای تعیین اعتبار داده­ها، از روش «سه سوسازی» استفاده ‌شد. نتایج: در مجموع یافته ­ها مؤید ابعاد شش گانه نظریه مبنایی بود. مقوله­ های شکل دهنده چالش­های دانشجویان بین ­الملل دانشگاه یزد و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل موجبات علّی (6 مقوله)، مقوله محوری (چالش بدو ورود و سازگاری)، راهبرد (5 مقوله)، شرایط محیطی (2 مقوله) ویژگی­های زمینه ای (5 مقوله) و پیامدها (3 مقوله) می­ شود. نتیجه گیری: با در نظر گرفتن ویژگی­های زمینه ­ای و شرایط محیطی، از طریق راهبردهای توجه، راهنمایی و مشاوره با دانشجویان بین ­المللی، انگیزش دانشجویان، ارتباطات و همکاری­های دانشگاهی، تلاش مضاعف و مشارکت دانشجویان بین ­المللی می­توان شاهد پیامد­های رضایتمندی دانشجویان بین المللی، وفاداری به دانشگاه و پیشرفت تحصیلی آن­ها بود. %> http://edcbmj.ir/article-1-2224-fa.pdf %P 295-305 %& 295 %! %9 Qualitative Research %L A-10-1702-2 %+ Yazd University %G eng %@ 2345-5284 %[ 2020