%0 Journal Article %A Moradi Aydisheh, Shaban %A Hasangholipour Yasoori, Tahmores %A Seyyed Javadin, Seyyed Reza %A Kheyrandish, Mehdi %T The competency model of commanders from the Perspective of The supreme commander-in-chief of the Armed Forces %J Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences %V 11 %N 2 %U http://edcbmj.ir/article-1-1477-fa.html %R 10.29252/edcbmj.11.02.18 %D 2018 %K Commanders, Competency, Model, Meritocracy, %X مقدمه: هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی شایستگی فرماندهان مراکز آموزش عالی ارتش ج.ا.ا بر اساس اندیشه فرماندهی معظم کل قوا است. رویکرد شایستگی و شایسته‌سالاری یکی از ضرورت‌ها و دغدغه‌های سازمان‌های امروزی برای پرورش راهبردی منابع انسانی و نیل به بهره‌وری است. روش کار: نوع پژوهش کیفی، و مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی است. از نظر نوع هدف، توسعه‌ای راهبردی، از نظر ماهیت و مبانی فلسفی، تحلیلی-تفسیری و رویکردی استقرایی، اندیشه‌نگارانه دارد. جامعه پژوهش، مجموعه بیانات فرماندهی معظم کل قوا از سال 1368-1396 بوده؛ واحد تحلیل پاراگراف، و شیوه گردآوری اطلاعات، سندکاوی به روش تحلیل محتوا است. یافته‌ها: الگوی شایستگی فرماندهان مراکز آموزش عالی/دانشگاهی ارتش ج.ا.ا شامل 5 حوزه‌ی شایستگی‌های اعتقادی و اخلاقی، ارزشی، شناختی، عملکردی و رفتاری، مشتمل بر 12 زیر مقوله و 60 مفهوم منبعث از اندیشه فرماندهی معظم کل قوا شناسایی و طراحی گردید. نتیجه‌گیری: الگوی طراحی شده نسبت به الگوهای موجود، جامع‌تر بوده و دارای نقاط قوتی مانند مبانی اعتقادی، ارزشی، انقلابی و جهادی است و هر چند برخی ابعاد آن با الگوهای رایج غربی دارای تشابه اسمی است، ولی از نظر ماهوی و مبانی با آنها متفاوت می‌باشد. پیاده‌سازی این الگو منجر به استقرار شایسته‌سالاری مبتنی بر انتظارات مقام معظم رهبری در نظام فرماندهی و تربیت و آموزش نسل آینده خواهد شد. %> http://edcbmj.ir/article-1-1477-fa.pdf %P 142-148 %& 142 %! %9 Original Research %L A-10-1771-1 %+ Ph.D. Student, Human Resources Management, Management Group, Campus Alborz University of Tehran, Tehran, Iran %G eng %@ 2345-5284 %[ 2018