TY - JOUR JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Educ Strategy Med Sci VL - 11 IS - 5 PY - 2019 Y1 - 2019/1/01 TI - The Integrated Effectiveness of Self-monitoring Strategies and Meta Cognitive Scaffolding on reading Comprehension and reading Motivation of Fourth Grade Elementary Students TT - اثربخشی تلفیقی راهبردهای خودنظارتی و سکوسازی فراشناختی بر درک مطلب و انگیزش خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی N2 - مقدمه: در زمینه درک مطلب، پژوهشگران یا دیدگاه شناختی-اجتماعی دارند و یا دارای دیدگاه یادگیری خودتنظیم هستند. خلاء تلفیق دیدگاه شناختی-اجتماعی و یادگیری خود تنظیم وجود دارد. هدف پژوهش حاضر تلفیق دیدگاه شناخت اجتماعی (سکوسازی) و یادگیری خود تنظیم (راهبردهای خودنظارتی و فراشناختی) جهت بهبود درک مطلب و انگیزش خواندن دانش‌آموزان می‌باشد. روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه شامل 53 دانش آموز پایه چهارم ابتدایی (28 نفر گروه آزمایش، 25 نفر گروه کنترل) بود که با روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات، آزمون سواد خواندن پرلز و پرسشنامه انگیزش خواندن ویگفیلد و گاتری بود. در ابتدای پژوهش برای هر دو گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون درک مطلب و نیز پرسشنامه انگیزش خواندن اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 18 جلسه آموزش ترکیبی راهبردهای خودنظارتی و سکوسازی فراشناختی را دریافت نمود در حالی که گروه کنترل با روش مرسوم آموزش دید. در پایان، پس‌آزمون درک مطلب و انگیزش خواندن بر روی هر دو گروه انجام شد. یافته‌ها: جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان درک مطلب و انگیزش خواندن دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به‌طور معناداری افزایش یافته بود. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده می‌توان بر اهمیت آموزش تلفیقی راهبردهای خودنظارتی و سکوسازی فراشناختی بر درک مطلب و انگیزش خواندن دانش آموزان اشاره کرد. بنابراین از این روش می‌توان برای افزایش مهارت درک مطلب و انگیزش خواندن دانش آموزان بهره برد. SP - 91 EP - 100 AU - sadeghi, farzaneh AU - fathiazar, eskandar AU - mirnasab, mir mahmood AU - vahedi, shahram AD - Faculty of Education and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran KW - self-monitoring KW - scaffolding KW - meta cognition KW - reading comprehension KW - reading motivation UR - http://edcbmj.ir/article-1-1485-fa.html DO - 10.29252/edcbmj.11.05.11 ER -