TY - JOUR T1 - Comparison of Effectiveness of training Self-Regulation and Problem-Solving on Self-Efficacy and Academic motivation of female students in the ninth grade TT - مقایسه اثربخشی آموزش خودتنظیمی و حل مسئله بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه نهم JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 12 IS - 4 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1631-fa.html Y1 - 2019 SP - 42 EP - 52 KW - academic motivation KW - problem solving KW - self-efficacy KW - self-regulation N2 - مقدمه: انگیزش و خودکارآمدی اساس یادگیری هستند و از مهمتـرین عوامـل تعیـین کننـده شکسـت یـا موفقیـت دانش آموزان در مدرسه محسوب می شوند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش خود تنظیمی و حل مسئله بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان دختر پایه نهم انجام شد. روش: این پژوهش شبه­ آزمایشی و از نوع طرح پیش ­آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دانش ­آموزان دختر پایه نهم شهرستان بناب بودند. در این راستا 45 نفر از دانش­ آموزان دختر پایه نهم دخترانه شهر ستان بناب به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به­ طور تصادفی در هر یک از گروه های­ دوگانه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند­. گروه اول 8 جلسه آموزش حل مسئله و گروه دوم 8 جلسه آموزش خود تنظیمی را دریافت نمودند و گروه سوم (کنترل) نیز همزمان به برنامه های عادی کلاسی خود ادامه دادند. هرسه گروه به پرسشنامه ­های انگیزش تحصیلی والرند و خودکارآمدی مک­ایلروی بانتینگ در مراحل پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ ها از آزمون آماری در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) و نرم افزار SPSS.21 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش حل مسأله و خودتنظیمی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان اثر متفاوت داشته و تاثیر روش آموزش خودتنظیمی در افزایش خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی بیشتر از روش آموزش حل مسئله است. نتیجه گیری : با توجه به اثربخشی بیشتر آموزش خودتنظیمی بر افزایش خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان نسبت به روش حل مسئله، مشاوران و روانشناسان می­ توانند با انجام فنون مهارت­ های خودتنظیمی عملا خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان را افزایش دهند. M3 ER -