@ARTICLE{Ansarypour, author = {Ansarypour, Shokooh and Abedi, Mohammad Reza and }, title = {The Effect of Functional Analytic Psychotherapy on Reducing Academic Burnout of Final Year Female Students Islamic Azad University (Khomeinishahr Branch)}, volume = {11}, number = {6}, abstract ={مقدمه: هدف این پژوهش بررسی تأثیر درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد (FAP) بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان دختر سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان بود. روش کار: این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان در تابستان و زمستان سال 1394 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر دانشجو بودند که از بین افراد در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. افراد گروه آزمایش، به مدت 16 جلسه در 16 هفته تحت درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد (FAP) قرار گرفتند و در پایان از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش بود. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات فرسودگی تحصیلی گروه آزمایش و گواه در پس‌آزمون وجود داشت. به این معنی که درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان مؤثر بوده است (1 0/0>P). همچنین نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد (FAP)، نمرات آزمودنی‌های گروه آزمایش را در پس‌آزمون در ابعاد خستگی هیجانی و مسخ‌شخصیت و تمامیت فردی کاهش یافته، کاهش داده است (05/0>P). نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت از این رویکرد می‌توان جهت کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان استفاده نمود. }, URL = {http://edcbmj.ir/article-1-1513-fa.html}, eprint = {http://edcbmj.ir/article-1-1513-fa.pdf}, journal = {Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences}, doi = {10.29252/edcbmj.11.06.13}, year = {2019} }