TY - JOUR JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Educ Strategy Med Sci VL - 11 IS - 4 PY - 2018 Y1 - 2018/10/01 TI - Design, Development and Validation of Learning Environment Model Based on Real Time Electronic Formative Assessment TT - طراحی، توسعه و اعتباریابی الگوی محیط یادگیری مبتنی بر سنجش تکوینی الکترونیکی بلادرنگ N2 - مقدمه: این مطالعه با هدف طراحی، توسعه و بررسی اعتبار محتوایی الگوی محیط یادگیری مبتنی بر سنجش تکوینی الکترونیکی بلادرنگ در آموزش پزشکی انجام پذیرفت. روش کار: در پژوهش حاضر طرح تحقیق آمیخته مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا تحلیل محتوای کیفی با طرح استقرایی انجام و براساس نتایج حاصل، الگوی اولیه ترسیم گردید. در بخش کمی اعتبار محتوایی الگو از نظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامه‌ای بررسی شد. جهت انتخاب هدفمند منابع در رابطه با شناسایی عناصر الگوی محیط یادگیری مبتنی بر سنجش تکوینی الکترونیکی بلادرنگ، اسناد معتبر علمی نمایه شده و مرتبط در پایگاه‌های اطلاعاتی مانند Scopus، ProQuest، Eric، Web of Science، Wiley Online Library، PubMed و Science Direct در بازه زمانی سال‌های 2000 تا 2018 میلادی با استفاده از پروتکل PRISMA بررسی و 67 سند انتخاب گردید. برای اعتباریابی الگوی پیشنهادی تعداد 37 نفر از متخصصان حوزه‌های تکنولوژی آموزشی، سنجش و اندازه‌گیری، آموزش پزشکی و انفورماتیک پزشکی به روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته‌ها: طبق تحلیل محتوای انجام شده 8 طبقه شامل پیامد یادگیری، فرآیندها/فعالیت‌های یادگیری/راهبردها، درگیری تحصیلی، تعامل، انگیزش، سنجش و ارزیابی پیشرفت یادگیرنده، بازخورد فوری و مداخلات و پشتیبانی به دست آمد که منجر به طراحی الگوی مورد نظر گردید. یافته‌ها در بخش کمی نیز حاکی از آن بود که الگوی ارائه شده از اعتبار و اثربخشی لازم در حوزه آموزش پزشکی بهره‌مند می‌باشد. نتیجه‌گیری: محیط یادگیری مبتنی بر سنجش تکوینی الکترونیکی بلادرنگ از اعتبار و اثربخشی لازم جهت استفاده در آموزش پزشکی برخوردار است. SP - 145 EP - 151 AU - Mastour, Haniye AU - Nili, Mohammad Reza AU - Eslami, Saeid AU - zarei, Esmaeil AU - Delavar, Ali AD - Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran KW - Formative Assessment KW - Electronic Assessment KW - Real-Time Electronic Formative Assessment KW - Medical Education KW - Qualitative Content Analysis UR - http://edcbmj.ir/article-1-1588-fa.html DO - 10.29252/edcbmj.11.04.18 ER -