@ARTICLE{Asadzadeh, author = {Aslmarz, Fariborz and Asadzadeh, Hassan and Dortaj, Fariborz and Beheshtie, Saeed and Motamedi, Abdollah and }, title = {Designing a Philosophy Education Program for Parents and its Effectiveness with the Philosophy Education Program for children in Ethical evolution and Self-governing of the sixth grades female elementary school students.}, volume = {11}, number = {5}, abstract ={چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف آموزش فلسفه برای والدین و تعیین اثربخشی آن با برنامه آموزش فلسفه برای کودکان در تحول اخلاقی و خودمهارگری دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مدارس دوره ششم ابتدایی و مادران آنان در شهر ایلام بود. تعداد 100 نفر از دانش آموزان به همراه مادران آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامه تحول اخلاقی (لیند، 200۴ و 2005) و مقیاس خودمهارگری (200۴) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده های جمع آوری شده به کمک شاخص های آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) با نرم‌افزار SPSS.22 تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته ها نشان داد که گروه به طور معناداری روی نمره خودمهارگری (54/0 = 2partial ƞ و 0001/0 > P، 31/36 = (90 و 3)F) و تحول اخلاقی (45/0 = 2partial ƞ و 0001/0 > P، 25/25 = (90 و 3)F) تأثیر دارد. میانگین نمرات تحول اخلاقی و خودمهارگری مادران گروه آزمایش در مقایسه با مادران گروه کنترل در پایان آموزش بیشتر بود (01/0 > P). همچنین، میانگین نمرات دانش آموزان گروه آزمایش در تمامی مقیاس‌ها بالاتر از دانش آموزان گروه کنترل بود (01/0 > P). در هیچ یک از مقیاس‌ها در مادران و دختران گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 < P). با این حال، در دو مقیاس خودمهارگری و تحول اخلاقی، نمرات مادران گروه آزمایش از دختران گروه آزمایش به طور معناداری بالاتر بود (01/0 > P). نتیجه‌گیری: نتیجه این که برنامه آموزش فلسفه بر تحول اخلاقی و خودمهارگری والدین و دختران دانش آموز تأثیر داشت. بنابراین، می‌توان از این برنامه برای بهبود تحول اخلاقی و خودمهارگری دانش‌آموزان و والدین‌شان استفاده کرد. }, URL = {http://edcbmj.ir/article-1-1619-fa.html}, eprint = {http://edcbmj.ir/article-1-1619-fa.pdf}, journal = {Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences}, doi = {10.29252/edcbmj.11.05.02}, year = {2019} }