RT - Journal Article T1 - Factors Affecting the Use of Instructional Visual-auditory Media and Softwares by Primary Teachers of Tabriz City JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2018 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 11 IS - 4 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1567-fa.html SP - 23 EP - 29 K1 - Educational media K1 - Educational software K1 - Visual-audio media K1 - Educational multimedia K1 - Educational technology AB - مقدمه: امروزه رسانه‌ها امکان ارتباط دانش‌آموزان و معلمان، محتوا و معلمان و دانش‌آموزان با همتایانشان را فراهم می‌کنند لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر استفاده از رسانه‌های دیداری – شنیداری و نرم‌افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شهرستان تبریز است. روش کار: روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی تبریز در سال تحصیلی 97-1396 می‌باشد، حجم نمونه از بین 4025 نفر معلم ابتدایی شهرستان تبریز، بر اساس جدول مورگان 351 نفر تعیین شد. نمونه مورد نظر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای به صورت خوشه‌ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن توسط متخصصان تأیید شده و پایایی با آلفای کرونباخ 738/0 می‌باشد. داده‌ها از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده و از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی عوامل و روش فریدمن برای اولویتبندی عوامل استفاده گردید. یافته‌ها: میزان استفاده از رسانه‌های دیداری-شنیداری آموزشی توسط معلمان ابتدایی تقریباً در حد متوسط یعنی 3 تا 5 ساعت در هفته بوده و میزان استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی کمتر از متوسط است. 8 عامل مؤثر بر استفاده از رسانه‌های دیداری – شنیداری و نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شناسایی شدند که به ترتیب 1- حمایت مدیریت مدرسه 2- محتوای رسانه‌های دیداری- شنیداری و نرم افزارهای آموزشی 3- ویژگی‌های فردی معلمان 4- امکانات و تجهیزات مدرسه 5- سن زیاد معلمان 6- مهارت معلمان در استفاده 7- حمایت فنی 8- عوامل سازمانی و اداری می‌باشند. نتیجه‌گیری: برنامه‌ریزان آموزش و پرورش باید جهت استفاده هرچه بیشتر معلمان از رسانه‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی، بر اساس عوامل شناسایی شده و اولویتبندی انجام شده تصمیمات راهبردی در این زمینه را اتخاذ نمایند. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-1567-fa.html M3 10.29252/edcbmj.11.04.04 ER -