TY - JOUR T1 - Investigate the effect of social skills training on reducing classroom silence, fear of negative evaluation and shyness of female students TT - تاثیر آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی بر رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش‌آموزان دختر JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 13 IS - 4 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1585-fa.html Y1 - 2020 SP - 306 EP - 315 KW - social skills KW - classroom silence KW - fear of negative evaluation KW - shyness N2 - مقدمه: کمرویی به عنوان یک پدیده­ی پیچیده مرکب از عوامل ذهنی، روانی و اجتماعی تعریف شده­است که با اضطراب در موقعیت­­های اجتماعی یا رفتارهای بین فردی ناشی از نگرانی درباره­ی ارزیابی از طرف دیگران مشخص می­شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش گروهی مهارت­های اجتماعی بر رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش­آموزان متوسطه دوم دختر شهر خرم آباد بود. روش: روش­ پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ آماری شامل کلیه دانش­آموزان متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال 96-1395 در شهر خرم‌آباد می‌باشد. که تعداد 40 نفر از دانش­آموزان به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه رفتار سکوت­کلاسی بهنام­فر، ضامنی و عنایتی (1394)، پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی لیری (1983) و مقیاس رفتار کمرویی چیک و ملچیور (1990) جمع­آوری شدند. جهت تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مهارت­های اجتماعی بر کاهش رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی در دانش­آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرم­آباد اثربخش بود (82/22=F ،001/0p<). نتیجه­گیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می­توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت­های اجتماعی به دانش­آموزان منجر به افزایش مهارت­های اجتماعی در دانش­آموزان شد که برخوردارری از این مهارت­ها سبب کاهش رفتار سکوت کلاسی، ترس از ارزیابی منفی و کمرویی دانش­آموزان در موقعیت­های اجتماعی می­شود. M3 ER -