AU - faghernejad, fatemeh AU - fatahi, mohamad TI - Effect of Genuine Leadership on Organizational Virtue with the Mediation of Psychological Capital PT - JOURNAL ARTICLE TA - Edu-Str-Med-Sci JN - Edu-Str-Med-Sci VO - 12 VI - 1 IP - 1 4099 - http://edcbmj.ir/article-1-1616-fa.html 4100 - http://edcbmj.ir/article-1-1616-fa.pdf SO - Edu-Str-Med-Sci 1 AB  - مقدمه: ارتباط و تعامل مناسب با نیروهای انسانی در سازمان در جهت انجام فعالیتهای برنامه‌ریزی شده موجب کسب اهداف تعیین شده و بقاء و تعادل و رشد سازمانی می‌گردد. از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر فعالیتهای یکپارچه نیروی انسانی در سازمانها میزان حس اعتماد و پذیرش است که کارکنان نسبت به مدیران و سازمانهای خود دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری اصیل بر فضیلت سازمانی با میانجیگری سرمایه روان شناختی انجام شده است. روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد که مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه لرستان بودند که حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 210 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد رهبری اصیل و فضیلت سازمانی وسرمایه روان شناختی استفاده شد. اطلاعات حاصل با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و ضریب همبستگی پیرسون، نرم‌افزار lisrel تحلیل گردید. یافته‌ها: اثر مستقیم رهبری اصیل بر فضیلت سازمانی (72/3 = t، 32/0 = β) در سطح (5/0 = P) معنی‌دار بود. همچنین اثرمستقیم متغیر اصیل بر سرمایه روانشناختی (66/3 = t، 33/0 = β) در سطح (5/0 = P) معنی‌دار بود. اثر مستقیم سرمایه روانشناختی بر فضیلت سازمانی (45/4 = t، 40/0 = β) در سطح (5/0 = P) معنی‌دار بود. اثر غیر مستقیم رهبری اصیل بر فضیلت سازمانی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی (55/16 = t، 28/0 = β) در سطح (5/0 = P) معنی‌دار بود. برازش مدل پیش‌بینی متغیرهای تحقیق در سطح نسبتاً خوب (133/2 = X2/df) می‌باشد و حاکی از همسویی مدل برازش شده با جامعه نظری پژوهش است. زیرا وجود Chi-Square/Df کوچک‌تر از 3 نشان دهنده برازش مناسب مدل است. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش رهبری اصیل بر فضیلت سازمانی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در بین کارکنان تاثیرگذار است، بنابراین پیشنهاد می‌گردد، مدیران دانشگاهی نگرش رهبری اصیل را در سازمان پرورش و تقویت نمایند و بر فضیلت و ارتقا و خودآگاهی درونی کارکنانشان تاکید نمایند و کارکنانشان را بعنوان یک سرمایه اصلی سازمانی درک نمایند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Edu-Str-Med-Sci PG - 116 PT - Qualitative Research YR - 2019