TY - JOUR T1 - Effect of learning styles on postgraduate students and clinical assistants (a case study in Mazandaran University of Medical Sciences) TT - تأثیر سبک‌های یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی (مطالعۀ موردی دانشگاه علوم پزشکی مازندران) JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 13 IS - 3 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1666-fa.html Y1 - 2020 SP - 179 EP - 186 KW - Academic self-efficacy KW - objective experience KW - tactile observation KW - abstract conceptualization KW - active experimentation N2 - مقدمه: هزاره سوم با تأکید بر رویکرد آموزش مادام العمر و توجه به اصول یادگیری یونسکو که مبتنی بر بینش ، دانش، توانش و پرورش و بالندگی است. شیوه های آموزش و یادگیری را دگرگون ساخته، و چشم انداز جدیدی را در بحث آموزش و سبک­های یادگیری در جهت خودکارامدی مطرح ساخته است. لذا هدف کلی از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سبک‌های یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود. روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی _ پیمایشی است. جامعۀ آماری 570 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نیمسال اول سال تحصیلی 97-1396 بودند. حجم نمونه بر طبق جدول به روش تصادفی طبقه‌ای 234 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه‌گیری، شامل دو پرسش‌نامه به شرح پرسش‌نامۀ سبک‌های یادگیری و خودکارآمدی بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق آزمون‌های تحلیل واریانس یک­راهه، تعقیبی توکی و رگرسیون با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ 20 انجام گرفت. یافته‌ها: میزان خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است. شیوه‌های یادگیری (تجربۀ عینی، مشاهدۀ تأملی، مفهوم‌سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال) بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین سبک‌های یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تأثیر معناداری دارند و میزان خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان با سبک یادگیری واگرا، بیشتر از سایر سبک‌ها است. نتیجه‌گیری: پژوهش فوق می‌تواند چشم‌انداز جدیدی در راستای تغییر سیاست‌های کلی مدیران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در راستای بازبینی برنامه‌ها و توجه و تمرکز بر برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر سبک یادگیری دانشجویان ایجاد کند و از این طریق موجبات بهبود عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را فراهم سازد. M3 ER -