TY - JOUR JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Educ Strategy Med Sci VL - 12 IS - 5 PY - 2019 Y1 - 2019/12/01 TI - The Role of Self-Regulatory Learning Strategies, Student Conflict and Hope to Student in Student Advancement Forecasting TT - نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل در پیش‌بینی پیشرفت‌ تحصیلی دانش‌آموزان N2 - مقدمه: مطالعات نشان داده است که پیشرفت تحصیلی تنها پیامد هوش فردی یا پیامدهای سخت­افزاری محیط اجتماعی نیست، بلکه تحت تأثیر جنبه­ های روانشناختی افراد نیز می ­باشد، لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهر کرج انجام گرفت. روش: مطالعه به شیوه توصیفی و از نوع همبستگی در بین 380 نفر از دانش ­آموزان دختر دوره متوسطه شهر کرج انجام شد. نمونه‌گیری به شیوه‌ی تصادفی- خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام شد. برای جمع­ آوری اطلاعات از پرسشنامه خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت، پرسشنامه درگیری تحصیلی پرسشنامه ریو و تسینگو و پرسشنامه امید تحصیلی سهرابی و سامانی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست­ آمده از نرم­افزار SPSS-16 و از آزمون­ های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به­ صورت همزمان استفاده شد. یافته­ ها: یافته‌ها راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و درگیری تحصیلی (0/23= r)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و امید به تحصیل (0/55= r)، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل (0/29 =r) نشان داده ­اند. پیشرفت تحصیلی با ضریب تعیین 0/23= 2R پیش­ بینی شد. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد، بین متغیرهای پژوهش رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و همچنین متغیرهای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل توانایی پیش ­بینی پیشرفت تحصیلی در دانش ­آموزان را دارند. SP - 19 EP - 28 AU - ahmadi, gholamali AU - ozayi, nasrin AU - godarzi, mandana AD - Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran. KW - Self-regulation KW - academic hope KW - academic engagement KW - academic achievement. UR - http://edcbmj.ir/article-1-1713-fa.html ER -