@ARTICLE{Afshari, author = {afshari, ali and }, title = {Determination of the relationship between self-efficacious beliefs, goals of progress and the learning strategies with academic achievement Of students}, volume = {12}, number = {4}, abstract ={مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه باورهای خوداثربخش، اهداف پیشرفت و استراتژی های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر براساس هدف از نوع کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان منطقه یک تبریز در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد1400 نفر می­باشد. از جامعه مذکور تعداد 300 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب گردید. سپس پرسش­نامه­ ی راهبردهای خودانگیخته برای یادگیری، پرسشنامه اهداف پیشرفت و پرسشنامه باورهای خوداثربخش بر روی دانش ­آموزان اجرا شد. همچنین برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شرکت کننده از معدل آنها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. یافته­ ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد، بین باورهای خوداثربخش با استراتژی های یادگیری (0/446r = )، بین باورهای خوداثربخش با پیشرفت تحصیلی (0/582r = )، بین اهداف پیشرفت با استراتژی های یادگیری (0/752r = ) و بین اهداف پیشرفت با پیشرفت تحصیلی(0/389r = ) رابطه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که باورهای خوداثربخش، اهداف پیشرفت و استراتژی های یادگیری می توانند پیشرفت تحصیلی را به طور معناداری پیش بینی نمایند (0/01>p). نتیجه­ گیری: استفاده از یافته­ های این پژوهش می­ تواند در تدریس در مراکز آموزشی موثر بوده، و بهره گیری از این یافته­ ها می­ تواند در جهت رفع مشکلات تحصیلی دانش پژوهان تاثیرگذار باشد. }, URL = {http://edcbmj.ir/article-1-1723-fa.html}, eprint = {http://edcbmj.ir/article-1-1723-fa.pdf}, journal = {Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences}, doi = {}, year = {2019} }