TY - JOUR T1 - The Effect of Program Career Design on Career Development and Students' educational Engagement TT - بررسی اثربخشی طراحی مسیرشغلی بر رشد مسیر شغلی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 13 IS - 5 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1989-fa.html Y1 - 2020 SP - 422 EP - 431 KW - Career design KW - Educational engagement KW - Career development KW - Career management KW - Career exploration N2 - مقدمه: از جمله رسالت­های خطیر آموزش عالی، مسولیتی اجتماعی برای ارتقای شناخت در جامعه است، که شامل ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می­باشد. آموزش عالی می­بایست با تربیت نیروی متخصص و آماده­سازی آنان برای ورود به دنیای کار، به ارتقای کیفیت نیروی انسانی بپردازد. هدف اصلی در این پژوهش بررسی اثربخشی طراحی مسیرشغلی بر رشد مسیرشغلی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان بود. روش­کار: این پژوهش نیمه­تجربی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه گواه بر روی یک نمونه 30 نفری از دانشجویان دانشگاه اصفهان طراحی و اجرا گردید. شرکت کنندگان در گروه آزمایش طی شش جلسه به صورت گروهی تحت آموزش‏ طراحی مسیرشغلی قرار گرفتند. برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه رشد مسیرشغلی(CDI-A-SF) و اشتیاق‏تحصیلی استفاده شد، داده ها به روش تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد، آموزش برنامه طراحی مسیرشغلی در افزایش میزان رشد مسیرشغلی و اشتیاق‏تحصیلی دانشجویان موثر است. نتیجه­ گیری: با آموزش برنامه طرح­ریزی مسیرشغلی می‏توان امیدوار بود که دانشجویان با اشتیاق بیشتری دوران تحصیل را پشت سربگذارند، در عین حال فرایند مسیرشغلی خود را به صورت مطلوبی طی کرده و در این مسیر با آگاهی از ارزش‏ها، علایق و توانمندی‏های خویش با جرات و شهامت بیشتری اقدام به تصمیم‏گیری‏های شغلی ‏نمایند M3 ER -