TY - JOUR T1 - Relationship between Religious Attitude and Academic Achievement in Students: Gender differences TT - تفاوت های جنسیتی: رابطه ی بین نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 13 IS - 1 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1798-fa.html Y1 - 2020 SP - 26 EP - 32 KW - religious attitude KW - academic achievement KW - student N2 - مقدمه: پیشرفت تحصیلی متاثر از متغیرهای متعددی است که می توانند آن را تحت الشعاع خود قرار دهند بر همین مبنا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی و تفاوت دانشجویان دختر و پسر در این متغیرها بود، صورت گرفت. روش‌ها: 313 نفر (شامل 188 دانشجوی دختر و 126 دانشجوی پسر) به صورت نمونه­برداری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند و مقیاس­ نگرش مذهبی (اصلانی، 1382) را تکمیل کردند. ابزار از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بود. ارزیابی داده­ها از طریق ماتریس همبستگی، رگرسیون چندمتغیری و آزمون t گروه­های مستقل انجام شد. یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که بین ابعاد نگرش مذهبی و پیشرفت تحصیلی رابطه­ی معنادار وجود دارد. همچنین بین دانشجویان دختر و پسر از نظر برخورداری از متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری به دست نیامد. نتیجه‌گیری: بر این اساس می­توان گفت نگرش مذهبی می­تواند به پیشرفت تحصیلی کمک نماید. این یافته­ها بر نقش مذهب و نگرش مذهبی در واداشتن افراد به تلاش و کوشش و بازداری آنان از دست زدن به رفتارهای ناسالم جهت کسب پیشرفت تحصیلی تاکید می­کند. M3 ER -