@ARTICLE{Sheikhalizadeh, author = {ShahbaziyanKhonig, Arash and Hasani, Omid and Sheikhalizadeh, Siavash and }, title = {The Role of Social Intelligence and Resilience in the Suicide Probability of Students}, volume = {13}, number = {5}, abstract ={مقدمه: هوش اجتماعی و تاب‌آوری از عوامل مهم تأثیرگذار بر احتمال خودکشی دانش­آموزان به شمار می روند. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش اجتماعی و تاب‌آوری در احتمال خودکشی دانش­آموزان انجام شد. روش‌ها: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر اهر در سال تحصیلی 1397-1396 بود که 337 نفر از آن¬ها با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (2001)، مقیاس خود تاب‌آوری کلاهنن (1996) و مقیاس احتمال خودکشی کال و گیل (2002) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار spss22 و روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه گام‌به‌گام) استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش اجتماعی و تاب‌آوری با احتمال خودکشی رابطه منفی معنادار وجود دارد (01/0P<). همچنین هوش اجتماعی و تاب‌آوری توانستند به‌طور معناداری احتمال خودکشی دانش­آموزان را پیش‌بینی کنند. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که هوش اجتماعی و تاب‌آوری نقش مهمی در کاهش احتمال خودکشی دانش­آموزان دارند؛ بنابراین، در هرگونه برنامه‌ریزی برای پیشگیری و کاهش خودکشی دانش‌آموزان، باید به هوش اجتماعی و تاب‌آوری توجه ویژه‌ای شود. }, URL = {http://edcbmj.ir/article-1-1808-fa.html}, eprint = {http://edcbmj.ir/article-1-1808-fa.pdf}, journal = {Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences}, doi = {}, year = {2020} }