TY - JOUR JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Educ Strategy Med Sci VL - 12 IS - 2 PY - 2019 Y1 - 2019/7/01 TI - compare the effectiveness of teaching strategy learning and visualization and self-regulation training on student problem solving skills TT - مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خود نظم‌دهی بر مهارت حل مسأله دانش‌آموزان پایه هفتم N2 - زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خودنظم­دهی بر مهارت حل مسأله دانش‏آموزان انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش حاضر آزمایشی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‏آموزان پایه­ی هفتم شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1397-1396 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای 120 دانش­آموز (60 دانش­آموز دختر- 60 دانش­آموز پسر) به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه حل مسأله هپنر و پترستن استفاده شد که در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون اجرا شد. داده­ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد که دو روش آموزش راهبرد تجسم کردن و آموزش خودنظم­دهی بر افزایش مهارت حل­مسأله دانش­آموزان اثر بخش بود، اما بین تأثیر این دو روش تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین مشخص شد که آموزش راهبرد تجسم کردن موجب افزایش میانگین مؤلفه اعتماد به حل مسایل، سبک گرایش اجتناب و کنترل شخصی می­شود، اما آموزش خودنظم­دهی تنها در مؤلفه‏ی اعتماد به حل مسایل و سبک گرایش اجتناب اثر معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن در مؤلفه کنترل شخصی بیشتر از آموزش خودنظم­دهی اثر بخش­­ بود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش راهبرد یادگیری تجسم کردن و آموزش خودنظم­دهی در مهارت حل­مسأله بر دانش­آموزان پسر بیشتر از دانش­آموزان دختر اثر داشت. لیکن در مؤلفه­ی اعتماد به حل مسایل آموزش راهبرد تجسم کردن برای دانش­آموزان پسر اثر بخش­تر از دانش­آموزان دختر بود و آموزش خودنظم­دهی برای دانش­آموزان دختر اثر بخش­تر از دانش­آموزان پسر بود. SP - 63 EP - 72 AU - farokhi, sosan AD - KW - problem solving KW - self-regulation KW - strategy KW - visualization UR - http://edcbmj.ir/article-1-1859-fa.html ER -