TY - JOUR T1 - Inquiry in Designing Conceptual Model of Curriculum: A Synthesis Approach TT - جستاری در طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی: رویکردی سنتزپژوهانه JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 12 IS - 1 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1860-fa.html Y1 - 2019 SP - 92 EP - 101 KW - conceptual model KW - curriculum levels KW - curriculum decision-makers KW - curriculum design KW - curriculum implementation KW - curriculum evaluation. N2 - مقدمه: اهمیت و ضرورت طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی از مسائل مهم نظام آموزشی یک کشور است. با توجه به وضعیت نظام آموزشی موجود که بتوان از یک الگوی مفهومی جامع در همه سطوح و پایه‌ها برای طراحی و تدوین یک برنامه درسی استفاده کرد وجود ندارد؛ لذا این پژوهش بنادارد که یک الگوی مفهومی برنامه درسی جامع ارائه نماید. روش کار: در این تحقیق از روش پژوهش کیفی و از نوع سنتزپژوهی که یکی از روش‌های تحقیق در برنامه درسی است؛ استفاده شده است. سه مرحله اصلی در این روش مورد استفاده قرار گرفته است. منابع مورد مطالعه، تمام کتاب‌ها و سایر منابعی است که در طراحی الگوی مفهومی تأثیر دارد استفاده شده است. یافته‌ها: در این پژوهش تعاریف برنامه درسی،‌ سطوح آن، نقش تصمیم گیرندگان و مراحل برنامه درسی (طراحی، اجرا و ارزشیابی) که با توجه به سؤالات تحقیق بوده مورد بررسی قرار گرفته است. به هر یک از کلیدواژه‌ها و نقش آن در طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی پرداخته شده است. نتیجه‌گیری: در پایان، یک الگوی مفهومی برنامه درسی طراحی شده است که در آن تمامی عناصر و مؤلفه‌های مهم یک الگوی برنامه درسی، بررسی شده است. از سویی کاربرد این الگو برای تمامی دوره‌های رسمی و غیررسمی، بلندمدت و کوتاه مدت و ثابت و متغیر،‌ با توجه به استفاده برای مخاطبین عمومی و خاص وجود دارد. M3 10.29252/edcbmj.12.01.12 ER -