TY - JOUR T1 - Effectiveness of School-Based Model of Positive Psychological Interventions on Secondary Student's Academic Social and Behavioral Well-being TT - اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبت‌گرای مبتنی بر مدرسه بر سطوح اجتماعی و رفتاری بهزیستی تحصیلی JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 12 IS - 1 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1867-fa.html Y1 - 2019 SP - 102 EP - 109 KW - School-based Positive Psychology KW - Educational Well-being KW - Students N2 - مقدمه: زندگی تحصیلی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی است که چنانجه با بهزیستی باشد، رشد و پیشرفت بیشتری همراه دارد. پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبت‌گرای مبتنی بر مدرسه بر سطوح اجتماعی و رفتاری بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان بود. روش کار: 64 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه شهر اراک به شیوه تصادفی ساده انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون، با گروه کنترل بود. گروه آزمایش 10 جلسه به مدت 5/1 ساعت مداخله مثبت‌گرای مبتنی بر مدرسه دریافت نمودند. آزمودنی‌ها قبل و بعد از مداخله پرسشنامه‌های مشارکت فعال (وانگ، ویلت و اسکلتس)، سازگاری (سین‌ها و سینگ) و فرسودگی تحصیلی (برسو، سالانووا و اسکافلی) را پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرات مشارکت فعال در مدرسه، سازگاری و کارآمدی تحصیلی در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود و نمرات خستگی هیجانی، بدبینی و فرسودگی نیز در گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل بوده است. نتیجه‌گیری: بنابراین با توجه به مؤثر بودن آموزش مفاهیم روانشناسی مثبت‌گرای مبتنی بر مدرسه بر سطوح اجتماعی و رفتاری بهزیستی تحصیلی، به دست اندرکاران امور آموزشی نوجوانان توصیه می‌شود این مفاهیم را برای بهبود روابط بین فردی و انطباق با محیط تحصیلی و پیشگیری از افت یا ترک تحصیل به کار ببرند. M3 10.29252/edcbmj.12.01.13 ER -