RT - Journal Article T1 - The role of mediation of mind-consciousness components in relation between different types of goal orientations with four-personality identities. JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2019 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 12 IS - 2 UR - http://edcbmj.ir/article-1-2013-fa.html SP - 73 EP - 79 K1 - academic identity K1 - goal orientation K1 - mindfulness K1 - goal orientation orientation K1 - successful academic identity. AB - چکیده: هدف: بی تردید یکی از مهم‌ترین اهداف نظام‌های آموزشی، پرورش فراگیرانی باانگیزه، هدفمند، پیشرفت گرا و کارآمد است از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه گری مؤلفه‌های ذهن آگاهی در رابطه‌ی بین انواع جهت گیری هدف با هویت‌های چهارگانه تحصیلی انجام شد. روش: 216 نفراز دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان نهبندان به روش نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای؛ انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسش نامه هویت تحصیلی (واس و ایساکسون،2008)؛ جهت گیری هدف(میدگلی و همکاران،1998) و ذهن آگاهی (بائر و همکاران،2010) را تکمیل نمودند. به‌منظور بررسی هدف پژوهش، رابطه متغیرها در قالب یک مدل علی، بررسی و مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفه توصیف ذهن آگاهی واسطه بین جهت گیری هدف تسلط و هویت تحصیلی موفق است، مؤلفه مشاهده می‌تواند به‌ عنوان واسطه بین جهت گیری هدف عملکردی با هویت‌های تحصیلی موفق، دیررس و سردرگم و مؤلفه هوشیاری واسطه‌ی بین جهت گیری هدف اجتنابی با هویت‌های تحصیلی سردرگم و دیررس است. همچنین جهت گیری هدف تسلط یاب به‌طور مستقیم بر مؤلفه توصیف، جهت گیری هدف عملکردی به‌صورت مستقیم بر مشاهده و جهت گیری هدف اجتنابی به‌صورت مستقیم بر مؤلفه‌های غیرواکنشی و هوشیاری ذهن آگاهی تأثیر دارد. در بررسی تأثیر مؤلفه‌های ذهن آگاهی بر هویت تحصیلی نیز مشخص شد که توصیف تنها بر هویت تحصیلی موفق و مؤلفه غیرواکنشی تنها بر هویت تحصیلی زودرس تأثیر داشته است. مؤلفه مشاهده، هویت تحصیلی موفق؛ زودرس و سردرگم را پیش بینی می‌کند و مؤلفه هوشیاری توانایی تبیین هویت تحصیلی دیررس و سردرگم را دارد. نتیجه گیری: توجه به مولفه های ذهن آگاهی و نوع جهت گیری هدف دانش آموزان به منظور تلاش در جهت شکل گیری هویت تحصیلی موفق در آنان ضروری است. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-2013-fa.html M3 ER -